Næste gang hedder det “sølvbryllup”

Del på linkedin
Del på facebook
Del på email

Skrevet af

4

minutters læsetid

Altså mellem Acubiz og mig. Det betyder selvfølgelig, at det i dag er 24 år siden jeg grundlagde Acubiz og at vi næste år kan fejre ”sølvbryllup” med virksomheden. Og hvilken rejse det indtil videre har været frem til i dag, hvor vi står som Nordens førende fintech indenfor Expense Management kategorien.

For 24 år siden kastede jeg mig, som sagt, ud i iværksætteriet og begyndte at udvikle IT løsninger. Løsninger som blev designet til at effektivisere forskellige typer administrative processer. Her er lidt af historien om hvordan vi kom hertil.

Milepælene

Når en virksomhed har 24 år på bagen, betyder det, at der, i de fleste tilfælde, kan opremses en lang række milepæle som er nået. Det gør sig også gældende for Acubiz. Jeg synes vitterligt, at vi har opnået rigtig mange gode ting med virksomheden indtil nu. Her vil jeg nøjes med at fremhæve nogle af de vigtigste.

Fokuseringen

I Acubiz’ første leveår udviklede vi forskellige kundetilpassede løsninger. På dette tidspunkt beskæftigede vi os med udvikling af software, der løftede mange forskellige typer af administrative processer til nye effektivitetsniveauer. Med andre ord, vi bredte os over mange forskellige procesområder. En af de løsninger vi udviklede, var en løsning til at håndtere udgiftsbilag. Efter nogle år traf vi et strategisk valg om, at vi ville fokusere på netop dette procesområde, og dermed dygtiggøre os indenfor Expense Management.

Dette var et vigtigt valg og betød at strategi, retning og investeringer kunne bygges op omkring at skabe en stærk position og et stærkt brand i denne kategori. Det må man sige at vi er lykkedes med, hvilket jeg kommer ind på lidt senere. Dermed står beslutningen også som en vigtig milepæl i vores historie.

Historien bag den første version af løsningen til at håndtere udgiftsbilag er, at den blev bestilt af Henrik Malling, som på daværende tidspunkt arbejdede hos Ernst & Young. I dag er Henrik en del af ledelsen hos Acubiz, hvor han har rollen som COO.

Forretningsmodellen

I kølvandet på finanskrisen som rullede i 2008, lancerede vi en ny forretningsmodel som sidenhen har været uhyre vigtig for os. Vi introducerede en abonnementsbaseret model, hvor kunderne kan betale enten pr. bruger pr. måned eller pr. transaktion. Altså en model, hvor der kan afregnes på baggrund af brugere, af forbruget eller en kombination af disse.

Modellen er fleksibel og overskuelig og kunderne kunne se idéen og fleksibiliteten bag beslutningen – og det kan de heldigvis stadig. Specielt det forbrugsbaserede element er godt, da det giver kunderne mulighed for, nemt og omkostningseffektivt at komme i gang på vilkår, hvor den pris de betaler, går hånd i hånd med den værdi de får. Jeg vil faktisk sige, at vi med vores tilgang har været frontløbere ift. andre, da den aktuelle trend blandt Software as a Service (SaaS) virksomheder er at skifte til forbrugsafregnende modeller.

Mobile First tilgangen

Acubiz er en teknologivirksomhed og derfor har vi altid været på forkant med den teknologiske udvikling der sker, både når det gælder hardware og software. I takt med at de første smartphones kom på markedet og i takt med at denne teknologi udviklede sig, var vi hurtige til at spotte mulighederne ud fra et Expense Management perspektiv i sin helhed samt ikke mindst ud fra et brugerperspektiv. Vi prioriterede derfor hårdt på mobil-app udviklingen og på at skabe en unik brugeroplevelse. Det var et vigtigt strategisk valg og da smartphones begyndte at blive allemandseje, stod vi med et rigtigt stærkt kort på hånden i form af vores intuitive mobil-app, Acubiz One, som her i 2021 i gennemsnit downloades mere end 100 gange om dagen i de to appbutikker (App Store og Google Play).

Gentænk processerne

Hos Acubiz har vi altid haft et stort fokus på vores kunder. Det er netop i det daglige arbejde med kunderne, at rigtig mange idéer til nyudvikling opstår. En af de helt unikke egenskaber ved Acubiz er, at vi altid har været meget tæt på processen omkring håndtering af udgiftsbilag hos vores kunder. Vi har altid tvunget os selv til at gentænke måderne ting gøres på. Vi har aldrig været vilde med tanken om at tage en papirbaseret manuel proces og så kopiere den 1:1 til en digital proces. Nej, vi har i alle tilfælde hellere foretrukket at arbejde med at finde ud af hvordan processen gøres smartere. Som jeg plejer at sige, så handler det om at tænke en proces som var den født digital.

Proof of Concept!

Her på vores 24-års fødselsdag har vi passeret 180.000 brugere på tværs af 45 lande og en omsætning på 40 millioner kroner om året. Vi har efterhånden mange dygtige kollegaer indenfor vores felt – nogle af dem endda med værdiansættelsestanker i milliardklassen. En ting er dog sikkert: Acubiz har markedets mest solide Proof of Concept på den samlede service. Vi har fået det bekræftet igennem mange år, når store danske virksomheder som Danish Crown, Pandora og Bestseller vælger at betro os deres globale Expense Management proces. Vi får det også stadigvæk bekræftet, når store udenlandske virksomheder som Stena Rederi, Sennheiser og Oldendorff Carriers vælger en danskudviklet service i form af Acubiz til at understøtte deres globale Expense Management proces. Jeg bliver stolt hver gang vi kan sætte logoer af den kaliber på listen.

Vi plejer også altid at sige, at Acubiz rejser rundt med CFO’erne og økonomicheferne. Det gør vi fordi, at vi ofte oplever økonomichefer, som tager Acubiz med sig, når de skifter job og starter i nye virksomheder. Det er altid en stor fornøjelse at være vidne til og samtidigt vidner dette ligeledes om et solidt Proof of Concept.

Endelig så ved vi også at mange af vores konkurrenter har et godt øje til os. Det er nemlig tydeligt for os at se, at vores tilgang er til stor inspiration for flere af vores kollegaer i branchen. Når jeg kigger tilbage over årene på vores forskellige lanceringer af features og funktionalitet, har der ofte været interne væddemål på hvornår vores forskellige kollegaer i branchen kommer med tilsvarende features. Jeg har altid taget det med ophøjet ro, og tænker, at det blot er endnu en bekræftelse af vores stærke Proof of Concept.

24 år med samme CVR-nummer

Vi fejrer virksomhedens 24-års fødselsdag i en noget speciel og usikker verdenssituation, idet COVID-19 jo stadigvæk har fat. Det er jo sådan med iværksætteri, at mange får gode idéer og starter op, hvilket er fantastisk, men faktum er også, at en del desværre ikke kommer op at flyve og må lukke igen. I løbet af de 24 år har Acubiz også haft svære perioder, men vi har formået at stå imod og klare os igennem. Tidligere på året har jeg skrevet om hvordan coronaen har påvirket os og hvilke disponeringer vi tog da den rullede for et år siden. Disse disponeringer, i kombination med nogle af de større strategiske valg vi historisk har taget, er med til at danne det solide fundament som Acubiz i dag står på.

Hos Acubiz har vi bygget virksomheden og væksten med de ressourcer vi selv har skabt. Dvs. det som nogle vil kalde ”den gamle metode”, altså uden fremmede penge så at sige. Vi kunne sikkert have realiseret højere vækstrater hvis vi havde taget risikovillig investorkapital ind, men jeg er nu en gang meget stolt over den vækst vi har realiseret over årene. Hvis vi skærer helt ind til benet, så kommer denne vækst i bund og grund på baggrund af et rigtig godt produkt med – og nu gentager jeg mig selv – et virkelig stærkt Proof of Concept.

Bottom line er, at vi tjener penge på det vi laver – og det er ikke alle som står i den situation, heller ikke nødvendigvis nogle af dem med de høje værdiansættelser. Med vores finansielle udgangspunkt, omfattende knowhow og solide Proof of Concept i ryggen står vi godt rustet til de kommende år.

Stort tillykke med dagen til Acubiz og til vores engagerede medarbejdere, som hver dag er med til at levere et dedikeret stykke arbejde for at fjerne papirbaserede processer.

Acubiz bibliotek
Find og download e-bøger, whitepapers, webinarer mm. om alt inden for Expense Management.
Nyhed

Andre blog indlæg

Få en gratis demonstration

Gratis og uforpligtende