Acubiz IntegrationerIntegration af softwareløsninger og apps – hvad bør du have med i dine overvejelser?

Når du investerer i ny software og nye applikationer til din virksomhed, er det vigtigt at du forholder dig til eventuelle systemintegrationer. Mange organisationer og deres medarbejdere får efterhånden flere og flere digitale værktøjer til rådighed og det er derfor vigtigt, at kunne se hvordan forskellige værktøjer potentielt kan arbejde sammen. Det gælder alle typer af software, men i særdeleshed de værktøjer som anvendes af mange brugere. De fleste virksomheder ønsker at stille de rigtige værktøjer til rådighed for medarbejderne og hvis man samtidig formår at binde værktøjerne sammen, så er der grundlag for at accelerere produktivitetsgevinsterne.

Jeg plejer altid at sige: vil du have det maksimale ud af din investering i en given applikation, så skal du forbinde den med virksomhedens øvrige værktøjer og systemer, der hvor det giver mening.

Virksomhedens behov vs. medarbejdernes behov

Når du tænker integrationsmuligheder bør du skelne mellem det jeg kalder ”virksomhedens behov” og det jeg kalder ”medarbejdernes behov”.
Virksomhedens behov omfatter f.eks. de integrationer hvor systemer taler sammen og udveksler data med det formål at berige forretningens kritiske debitor- og kreditordata med mere dybde. Derudover kan det også være sådan noget som datagrundlag til bogføring der flyder sømløst mellem et ERP-system og andre systemer og dermed letter manuelt arbejde i finansfunktionen. Fællesnævneren er, at denne type integrationer typisk producerer et slutprodukt i form af beriget og detaljeret master-data som virksomheden (og specielt ledelsen) kan anvende til at skabe øget indsigt i performance, identificere områder hvor der kan optimeres osv. Med andre ord, ikke nødvendigvis noget som størstedelen af virksomhedens medarbejdere mærker i deres daglige arbejde.

På den anden side har vi medarbejdernes behov. Denne del relaterer sig til de værktøjer der kan integreres og sammenkobles, så medarbejderne kommer til at opleve helt konkrete fordele i deres dagligdag. Og her ligger der nogle muligheder for at høste produktivitetsgevinster som mange måske ikke har tænkt på endnu. I dag køber virksomheder i stigende grad ind på forskellige digitale værktøjer, der hjælper de ansatte med at løse forskellige arbejdsopgaver og støtter dem i forbindelse med administrative processer. Udvalget er stort og det bliver formentlig ikke mindre fremadrettet, så det er værd at tænke i hvordan værktøjerne kan arbejde sammen, der hvor det giver mening.

Bring Your Own Apps

Ligesom vi kender begrebet ”Bring Your Own Device (BYOD)” på hardwaresiden, så tror jeg på, at begrebet ”Bring Your Own Apps” (BYOA) i fremtiden vil vinde mere terræn. Allerede på nuværende tidspunkt er fænomenet ikke ukendt og specielt med de nye generationers indtog på arbejdsmarkedet (som f.eks. generation Z, der vokser op i en app-centreret omverden) kan vi forvente at det kommer rullende. Det kommer til at stille nogle andre krav til hvordan vi arbejder, hvilke applikationer virksomhederne stiller til rådighed for medarbejderne og ikke mindst hvordan applikationer og værktøjer skal integreres og spille sammen. Alt dette medfører naturligvis også, at vi skal forholde os til andre risici omkring datasikkerhed, compliance osv.

Vil du have adgang til ”best of breed” løsninger?

Softwareleverandører kan have vidt forskellige tilgange til det med integrationer. De fleste har indset, at flere og flere virksomheder ønsker at have muligheden for at kunne benytte ”best of breed” software på forskellige områder (eller i bund og grund bare ønsker at have valgmulighed), men dette kræver samtidig, at en eksisterende teknologi stack tilbyder nem og enkel integration. Der findes dog stadigvæk mange eksempler på, at softwareleverandører, f.eks. på ERP-området, tilbyder egenudviklede tillægsværktøjer indenfor nærliggende kategorier til kerneproduktet. Det kan også være et kreditkortselskab der begynder at tilbyde software til at håndtere transaktioner. En klassisk forretningsmæssig strategi om at sætte flere kroge i kunden, med åbenlyse fordele for leverandøren. Bevares, det kan naturligvis også kan have fordele for kunden, i form af et samlet engagement og en meget tæt integreret løsning. Det er bare ikke på denne måde, at du ender op med ”best of breed” løsninger i din teknologi stack. Husk at tænke over det.

Hvad med Expense Management kategorien?

Hos Acubiz udvikler vi en løsning der hjælper virksomheder med at optimere de administrative processer omkring medarbejderes udgifter, udlæg, rejseafregninger, kørselsgodtgørelse og tidsregistrering. Med andre ord, så opererer vi i det felt der også kaldes for ”expense management” eller nogle steder ”spend management”. Køber man, som virksomhed, ind på en ”best of breed” løsning i denne kategori og gennemfører en solid implementering, kan der realiseres fordele for både medarbejderen, finansafdelingen og ledelsen. Med andre ord, kriterierne som kendetegner en solid ”best of breed” løsning er opfyldt.

Som jeg indledningsvis var inde på, siger vi altid; forbind Acubiz med din virksomheds øvrige værktøjer og systemer for at høste maksimalt udbytte af din investering. Indenfor vores kategori kan det f.eks. være kreditkortleverandører, banker, ERP- og lønsystemer, parkeringsselskaber og -apps, benzinselskaber, teleselskaber, betalingsplatforme osv.

Læs mere om vores tilgang til integrationer her: www.acubiz.dk/integrationer 

Lars de Nully

Adm. direktør og grundlægger