Et år uden lige

Del på linkedin
Del på facebook
Del på email

Skrevet af

4

minutters læsetid

Puha, det var et af de svære! Altså 2020. Sådan sagde jeg til mine tre kollegaer i direktionen, Henrik Malling, Kim Pawrup og Anders Friis, da vi gjorde status på året kort inden nytår. Nu er vi tre uger undervejs med 2021 og jeg synes også, at det er tid til at gøre status her på bloggen. 2020 var et år uden lige – det kan alle vist være enige om.

For Acubiz’ vedkommende startede vi 2020 med klampen i bund og havde gode betingelser i markedet. Det betød at vi, i januar og februar, slog vores salgsrekorder fra årene før. I takt med at COVID-19 derefter rullede oplevede vi, som så mange andre, en ufrivillig hård opbremsning. Jeg vil spare jer for at remse op af alle detaljerne ift. hvad vi som samfund herefter gik igennem – dem er der ingen af os som glemmer lige foreløbig.

Nå, hos Acubiz var vi hurtige til at træffe en række beslutninger for at sikre os selv bedst muligt. Vi formulerede og iværksatte en 10-punktsplan, som i hovedtræk havde til hensigt at sikre fuld kontrol over vores omkostninger og samtidigt sikre fortsat tryk på vores salgs- og marketingindsatser. Og specielt det med at sikre vedholdende synlighed og tilstedeværelse er en beslutning, vi er glade for i dag. For selvom vores løsninger og services, for mange, er forbundet med forretningsrejser, så favner det i virkeligheden meget bredere. Man kan sige, at forretningsmæssig rejseaktivitet og alle relaterede aktiviteter, som f.eks. det at håndtere rejseudgifter, er under pres pga. COVID-19 – men det er digitalisering og automatisering af finans- og økonomiprocesser ikke. Og netop indenfor dette felt har Acubiz sin berettigelse.

Når det så er sagt har vi naturligvis kunnet se og mærke at vores kunder har haft et ændret forbrug af vores løsninger sammenlignet med de foregående år – gående fra et højere forbrug i starten af året, over et markant drop under forårets nedlukning og til en delvis genopretning igennem resten af året. Det kan illustreres med nedenstående graf. Den viser et indeksbaseret (2020 vs 2019) overblik over transaktionsvolumen på de af vores kunder som har været aktive i begge år (like-for-like sammenligning).

Graf: Et år uden lige

En stor del af de transaktioner vi mangler, er naturligvis dem der relaterer sig til den erhvervsmæssige rejseaktivitet – og specielt cross-border rejseaktiviteten. En del af dette tabte terræn kommer uden tvivl tilbage på et senere tidspunkt, men vi er også opmærksomme på at noget af det nok aldrig kommer tilbage. Dels pga. ændret adfærd i virksomhederne og dels fordi at nogle af vores kunder simpelthen ikke har en forretning længere. Jeg må sige, at som virksomhedsejer har det været forfærdeligt at se hvordan gode og loyale kunder har fået revet deres forretningsgrundlag væk fra den ene dag til den anden.

Grafen viser til gengæld også, at selvom de internationale forretningsrejser de facto er udgået af ligningen, så er der stadigvæk andre udgiftstyper som skal håndteres. Når man først er vant til at gøre dette digitalt og automatiseret, ja så går man ikke tilbage igen. Dette forhold i kombination med det faktum, at vi i 2020 har formået at fastholde en god ordreindgang gør, at vi lukker året ganske fint – alt taget i betragtning. Nu skal vi lige være helt færdige med regnemaskinen, men vi ender med et 2020 resultat på linje med det vi præsterede i 2019 – hvilket var det bedste år i vores 23-årige historie. Det er faktisk ikke så ringe endda, når jeg tænker på hvad der ramte verden i 2020.

Genstart af væksten

Coronaen har stadigvæk fat og på den måde sejler vi fortsat i ukendt farvand. Hos Acubiz er det vores ambition at returnere til vækstsporet. Som jeg var inde på tidligere, omfavner Acubiz, udover en use case specifikt omkring rejseudgifter, også en lang række andre anvendelsesmuligheder når vi taler digital og automatiseret udgiftshåndtering. Det strækker sig lige fra håndtering af omkostningsfakturaer til registrering af tidsforbrug og det er bl.a. disse features som skal bidrage til, at vi igen kommer til at vise vækst.

Fortsat digitalisering og, vigtigere endnu, automatisering af administrative processer er, som sagt, absolut ikke under udfordring – tværtimod vil jeg sige. Det er rent faktisk vigtigere end nogensinde før. Som jeg indledte med, var 2020 et svært år og visse oprindelige udviklingsmæssige og kommercielle målsætninger nåede vi ikke i mål med. Til gengæld nåede vi i mål med at styrke Acubiz rent strukturelt og det betyder, at vores skib er klar til at møde mulighederne i 2021 samtidig med, at det kan klare noget søgang.

I år kommer vi til at se masser af ny funktionalitet i Acubiz. Vores løsning til håndtering af omkostningsfakturaer (Acubiz Invoice) kommer i en ny og forbedret version, vi kommer til at se markante opdateringer til vores tidsregistreringsløsning (Acubiz Time), vi lancerer en ultrahurtig afregnings- og udbetalingsproces for medarbejderudlæg, kommer vi med en simpel indrullerings- og onboarding-proces for brugere, som ikke er på den faste lønningsliste hos en given organisation og ligeledes kommer vi med en række opgraderinger til vores kørselstracker (Acubiz Mileage). Det var blot nogle af de ting vi har i pipelinen. Herudover vil vi, som sædvanlig, frigive frekvente opdateringer til både vores mobil-app, Acubiz One, samt vores web-interface, med fokus på både funktioner og brugeroplevelse.

Selvom vi allerede har aktive brugere i næsten 45 lande fortsætter vi, i 2021, vores internationale rejse. Vi har fortsat fokus på de øvrige Nordiske markeder og vi prioriterer, i særdeleshed, at øge vores indsatser og relevans i Finland. Indtil nu har det betydet, at vi har lokal tilstedeværelse i Finland, vi har to værdifulde partnerskaber med henholdsvis Integrata og Staria (og der er flere på vej) samt øget understøttelse af lokale finske regler og bogføringspraksis. I 2021 bygger vi som sagt videre på dette, men allerede nu står Acubiz som en stærk samarbejdspartner i det finske marked – også for danske virksomheder med aktiviteter i Finland.

Selvom den digitale modenhed varierer fra marked til marked i Norden, er der samlet set et enormt potentiale, når vi taler digitalisering og automatisering af de administrative processer omkring handel med varer og tjenesteydelser – som er kernen i det alle virksomheder laver. Faktum er, at der, på tværs af hele Norden bliver brugt (alt) for mange ressourcer på at håndtere de administrative opgaver der følger med handel.

Hos Acubiz åbner vi yderligere op for dette potentiale, så velkommen til 2021!

Acubiz bibliotek
Find og download e-bøger, whitepapers, webinarer mm. om alt inden for Expense Management.
Nyhed

Andre blog indlæg

Få en gratis demonstration

Gratis og uforpligtende