Top 3: De mest populære blogindlæg i 2022

Skrevet af

5

minutters læsetid

Vi har i årets løb skrevet blogindlæg omhandlende emner som udgiftshåndtering, bogføringslov, digitalisering, finansprocesser, datasikkerhed og meget mere. Indrømmet. Det er lidt nørdet, men det er alt det sjove, som vi elsker at tale om.

Vi har gravet lidt i statistikken for at finde ud af, hvilke blogindlæg I brugte mest tid på at læse. De tre mest populære blogindlæg i 2022 er;

  1.  
    1. Den nye bogføringslov træder i kraft d. 1. juli 2022. Hvad betyder det for dig
    2. 5 gode grunde til at digitalisere arbejdsprocesser
    3. Sådan bør medarbejderudlæg, udgifter og rejseafregninger håndteres i dag

Vi har lavet en kort sammenfatning af blogindlæggene, som du kan læse, eller genlæse, herunder.

1. Den nye bogføringslov træder i kraft d. 1. juli 2022. Hvad betyder det for dig?

I slutningen af maj vedtog folketinget den nye bogføringslov. En lov der har været længe undervejs, og som nu er vedtaget og træder i kraft d. 1. juli 2022. De nye krav og regler i bogføringsloven venter altså lige om hjørnet. Inden du får sved på panden over ikrafttrædelsesdatoen, så kan vi berolige dig med, at overgangen ikke bliver lige så pludselig. Kravene træder nemlig trinvist i kraft. Vi tager dig gennem de væsentligste nedslagspunkter i denne artikel.

De væsentligste ændringer i den nye bogføringslov er uden tvivl kravene forbundet med digitaliseringen af bogholderiet. Med dette indførelsen af krav om digital bogføring af transaktioner, digital opbevaring af bilag og krav om anvendelse af et registreret og godkendt digitalt bogføringssystem.

Tidsplan for den nye bogføringslov:

  •  
    • juli 2022 – loven træder i kraft
  •  
    • juli 2023 – registrering og godkendelse af digitale bogføringssystemer
  •  
    • januar 2024 – krav om digital bogføring i digitalt bogføringssystem for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D
  •  
    • januar 2026 – krav om digital bogføring i digitalt bogføringssystem for virksomheder i regnskabsklasse A

Dette var en kort sammenfatning af blogindlægget. Læs det hele her.

2. 5 gode grunde til at digitalisere arbejdsprocesser

Danmarks digitale konkurrenceevne er helt i top. I 2021 indtog vi, igen, førstepladsen i EU-kommissionens Digital Economy and Society Index (DESI), som opgør digitaliseringsgraden på tværs af EU-landene. En førsteplads der i høj grad skyldes de danske virksomheders indsats for at søsætte digitale strategier og initiativer. Det er rimeligt at konkludere, at danske virksomheder, over en bred kam, omfavner digitale strategier og udnytter de mange muligheder som digitalisering medfører.

Som det som regel gør sig gældende, er der altid plads til forbedring. Forretningsmodeller kan blive udfordret, og traditionelle måder at gøre ting på nytænkes. Der er fortsat virksomheder, der halter efter i den digitale omstilling.

For mens digitalisering rummer store potentialer, så kræver det ofte ressourcer, viden og det rigtige sæt af kompetencer at investere i og implementere digitale løsninger. I denne artikel samler vi 5 gode grunde til, at fokus på digitalisering er et vigtigt element på vejen til vækst. De 5 gode grunde er:

  •  
    • Digitalisér eller bliv overhalet
  •  
    • Effektivisér arbejdsgange med digitale tjenester
  •  
    • Fokus på kompetencer og kerneydelser
  •  
    • Data, data, data
  •  
    • Digital dokumentation falmer ikke

Dette var en kort sammenfatning af blogindlægget. Læs det hele her.

3. Sådan bør medarbejderudlæg, udgifter og rejseafregninger håndteres i dag

De fleste virksomheder har efterhånden – helt eller delvist – digitaliseret og automatiseret processen omkring de udgifter, som skabes af medarbejderne, når de udfører deres arbejde.

Selvom en del virksomheder efterhånden er hoppet om bord i de digitale løsninger, er der stadigvæk virksomheder som hænger efter og arbejder manuelt. Det går altså ikke i 2022. En del af de virksomheder, som allerede har digitale løsninger på området, opererer kun med en delvist digitaliseret og automatiseret proces. Det går altså heller ikke i 2022.

For at opnå en 360 graders digitalisering af dette område, skal virksomheder være opmærksomme på, at alle tænkelige indkøbs-, betalings- og afregningskanaler skal kunne håndteres i et digitalt workflow, der løber fra indkøb til bogføring.

Samtidig skal udgifter, udlæg og rejseafregninger kunne håndteres alle steder fra – digitalt og automatisk. Med andre ord skal håndteringen kunne foregå på mobilen på farten. En bonus ved en automatiseret udgiftshåndtering er, at data altid vil være opdaterede og tilgængelige – på den måde opnår virksomheder et helt andet grundlag at styre sin forretning på.

Dette var en kort sammenfatning af blogindlægget. Læs det hele her.

Det var de tre mest læste og populære blogindlæg fra 2022. Året er ved at gå på hæld, og vi glæder os til at fylde vores blog op med en masse spændende indhold i 2023.

Acubiz bibliotek
Find og download e-bøger, whitepapers, webinarer mm. om alt inden for Expense Management.

Andre blog indlæg

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.