Ansigt på Acubiz: Mød René fra IT

Ansigt på Acubiz: René og Jens

René (til højre) og kollegaen Jens (til venstre) arbejder begge i IT til daglig.

”Ansigt på Acubiz” er en serie af artikler, som tager dig med om bag scenetæppet. Artiklerne fortæller historierne om hverdagens helte hos Acubiz. I denne artikel tændes spotlyset på René Elgaard, som er IT & Infrastructure Consultant og har som fornemmeste opgave at vedligeholde hjertet i Acubiz.

Hvor længe har du været hos Acubiz og hvad er dine arbejdsopgaver?

Jeg har været hos Acubiz i tre år, og jeg arbejder med IT-drift af alle vores kundeservere. Det gælder både front-end serverne til webadgang, mobilserverne til appadgang og supportserverne. Vi har ansvaret for over 40 driftsservere der servicerer vores 170.000 brugere. Jeg har to kollegaer i IT-drift, og vi deler ansvaret og hjælper hinanden med at holde IT-infrastrukturen i Acubiz kørende og stabil.

Hvornår startede din interesse for IT?

Jeg er udlært datamekaniker hos Brüel & Kjær, og min interesse for IT begyndte inden jeg gik i lære for over 30 år siden. I det sidste år af min læretid, fik jeg mulighed for at blive udstationeret til en afdeling nord for Boston. Det var her jeg kom til at arbejde med IT-drift. Det fangede hurtigt min interesse, og jeg har arbejdet med det lige siden.

Er der forskel på at arbejde med IT i Acubiz kontra dine tidligere arbejdspladser?

Ja det er der. Der er stor forskel. Vi har brugere på systemet i alle døgnets 24 timer og 365 dage om året. På nær nogle ganske få timer. Det stiller nogle helt specielle krav til vores behandling og arbejde med serverne, end jeg tidligere har været vant til. På mine tidligere arbejdspladser var det som regel muligt at vedligeholde servere efter arbejdstid, tidligt om morgenen eller i frokostpausen. Hos Acubiz har vi brugere i hele verden, så det kræver et enormt planlægningsarbejde og detaljeret forståelse for hvornår der er et minimum af brugere på systemerne. Eksempelvis er der meget få tidspunkter i løbet af en uge, hvor vi kan genstarte serverne.

På en måde er serverne hjertet i Acubiz. For der er ingen applikation til brugerne uden dem. Derfor er min fornemmeste opgave at holde alle serverne kørende.

Hvordan sikrer I den bedst mulige oppetid på vores systemer?

Det hele starter med vores planlægning og omhyggelighed omkring serverne. Vi har overvågning, løbende kontroller og et øje for belastningen på de enkelte servere, som sikrer, at vi bliver adviseret, hvis der er nogle tal eller belastninger der stikker ud. Alt dette er medvirkende til, at vores oppetid ligger højt og stabilt. Derudover gennemfører vi løbende planlagte genstarter, hvilket er med til at sikre, at de holder sig opdaterede, friske og optimale.

Hvordan ser du IT’s rolle i Acubiz?

Vores driftsafdeling har en utrolig central rolle i leverancen til vores kunder. Så længe systemerne kører er alle glade, men vi forsøger hver dag at påvirke organisationens ”mindset” i positiv retning. Mit mål er, at kunden får en bedre oplevelse med Acubiz i dag, end de havde i går.
IT spiller også en rolle i forbindelse med Acubiz’ ISAE 3402 Type II-certificering. Det har stillet store krav til os, da certificeringen kun kan opnås af IT-leverandører, der kan påvise en meget høj standard i forhold til procedurer og kontroller. Så jeg er enormt glad for at have bidraget til, at vi har kunnet bibeholde certificeringen.

Digitaliserer og automatiserer en IT-mand lige så meget i privaten som på arbejdet?

Jeg vil gerne digitalisere og automatisere så meget som muligt. Det er en central del af min forståelse af, hvordan hverdagen fungerer bedst. Det gælder både på arbejde og i privaten. Det kan være alt fra min golf GPS, NemID nøglekort og familiens fælleskalender til automatisering af systemovervågning.

Ansigt på Acubiz: René