Ansigt på Acubiz: Mød Lars de Nully

Ansigt på Acubiz: Lars de Nully

Er det ikke sjovt? Så gør noget andet!

For 22 år siden startede jeg Acubiz på en drøm om at løfte og simplificere virksomheders administrative processer. Jeg ville simpelthen gøre det nemmere at være medarbejder. Derudover har jeg altid været fascineret af automatisering og digitalisering – måske fordi administrative arbejdsopgaver i virkeligheden keder mig.

Oprindeligt udviklede vi løsninger til at understøtte flere forskellige forretningsprocesser. På et tidspunkt valgte vi at specialisere os indenfor processen omkring medarbejderudgifter eller den kategori som, med andre ord, kaldes ”Expense Management”. Vi så et stort potentiale i at sætte strøm til netop denne proces.

Samtidigt var det vigtigt for mig at udvikle innovative kvalitetsløsninger, men uden uanede ressourcer kan det være en udfordring at komme derhen, når fokus er bredt. Min ambition var at positionere Acubiz som den bedste og mest værdiskabende leverandør indenfor vores felt.

Den ambition fungerer stadigvæk som en vigtig ledestjerne for os.

Det er en kæmpe glæde at kunne fordybe sig i og dygtiggøre sig indenfor et specifikt område. Vi er blevet eksperter. Vi møder kunderne med en helt anden tyngde og troværdighed, og det er skønt, når vi kan mærke, at vores kunder sætter oprigtigt pris på de ting, som vi bringer til bordet. Og netop glæde og begejstring er elementer, jeg altid har vægtet højt. Det skal være sjovt at gå på arbejde. Derfor siger jeg altid: ”Er det ikke sjovt? Så gør noget andet!” Det lyder måske lidt hårdt, men hvis glæden ikke er der, så er det svært at mobilisere den rette motivation.

Acubiz’ DNA

Jeg tror på, at hvis medarbejdere har et interessant jobindhold samtidig med, at de tydeligt kan se, at de gør en forskel, så har det afgørende betydning for en virksomheds succes. Det kræver, at man er villig til at gøre en indsats og tager imod de udfordringer, som uundgåeligt dukker op, med løftet pande. Det er ikke alle, som ser det positive i udfordringer eller forandringer, men det er muligt at lære sig selv og sine medarbejdere, at det ikke nødvendigvis er negativt. Tværtimod kan det initiere en læringsproces og give anledning til at se indad. Og vi må aldrig stoppe med at lære nyt. Vi stimulerer vores udvikling ved at sætte spørgsmålstegn og revurdere vores interne processer; Giver det mening, det vi gør? Kan vi gøre det smartere? Laver vi for mange fejl?

Motivation er en vigtig del af min ledelsesstil. Hvis ikke jeg formår at motivere mine ansatte, så vil det, per logik, afspejle sig i arbejdsglæden, men også i forretningsudviklingen og kundeoplevelsen.

Hos Acubiz er der også plads til at sige tingene, som de er. Af samme årsag har jeg indgået et tæt samarbejde med en erhvervspsykolog, som hjælper os med at sikre, at kulturen følger med væksten.

I vores rekrutteringsproces er det vigtigt at vurdere om nye medarbejdere passer ind i kulturen. Det lyder måske lidt begrænsende, men sagen er den, at med det rette ”Acubiz DNA”, så kører forretningen bedst. Medarbejderne er glade, produktudviklingen ruller afsted, nye ideer opstår og kunderne får mere for pengene. Det betyder ikke, at der ikke er plads til alle – tværtimod. Men det er vigtigt at mærke efter og sikre, at den rette kandidat vælges, både for vores egen skyld men i høj grad også for medarbejderens skyld.

De skæve ideer

”Forandring er det eneste, som er sikkert.” For medarbejderne hos Acubiz, er det med garanti et velkendt statement, som er godt indlejret i vores DNA. Med forandring følger udvikling, og den dag vi ikke længere udvikler os, men derimod kun leverer det mest nødvendige til vores kunder, bliver vi overhalet. Heldigvis er forandringer og udvikling områder, jeg synes, vi er virkelig gode til at arbejde med. Vi udvikler os hele tiden. Ikke blot på produktsiden, men over hele linjen. I løbet af de seneste fem år, er vi gået fra at være 14 ansatte til at være knap 40 ansatte.

Den største forandring for mig personligt er, at jeg er gået fra at være virksomhedens bedste sælger til for alvor at sætte mig i direktørstolen med alt, hvad det indebærer. Det er en rolle, som gør mig stolt – især når jeg ser på det team, vi har i dag og de milepæle vi har nået. Det altafgørende er dog, at jeg kan få lov til at forfølge de skæve ideer, jeg får. Jeg må dog indrømme, at idéerne bliver færre, jo mere jeg sidder bag skrivebordet og arbejder med administrative opgaver. Hos Acubiz er vi nødt til at gå med de skæve idéer og tænke ud af boksen, da det er her, magien opstår og ofte danner grundlag for nye forretningstiltag. Så det gør vi noget ved nu. Vores nuværende bestyrelsesformand, Henrik Malling, træder ud af bestyrelsen og går, pr. 1. november, ind som Acubiz’ COO. Henrik vil overtage en række administrative aktiviteter, så jeg igen kan bevæge mig mere ud i marken. Væk fra det administrative og ud i det kundevendte. Det er her, jeg er bedst.

Kunderne vil os

I år afholder vi, for 13. eller 14. gang, et seminar for kunderne – og det er aldrig kedeligt. Hver eneste gang er en overvældende oplevelse, som giver et tydeligt billede af, at Acubiz er mere end blot et produkt. Netop dét er hele pointen med Acubiz. Det handler ikke kun om at løse en given opgave eller udfordring. Det handler om, at LØFTE en proces til et nyt niveau, samtidig med at det ekstra tvist, som hjælper kunderne og deres brugere med at arbejde på måder som de ikke troede var muligt, tilføjes. Vi skal hele tiden være et skridt foran, og det indebærer af og til, at kunderne giver push-back, når vi foreslår dem en procesændring, men efter kort tid indser de, at ændringen gavner dem. Fremmødet ved vores seminarer er fantastisk. I år har 400 personer tilmeldt sig. Det er ny rekord. Det sjove er, at vi ser mange gengangere. Der er blevet skabt et community, som fortæller, at kunderne vil os.

Vi oplever f.eks. også ofte, at en CFO tager Acubiz med sig under armen, når vedkommende skifter arbejdsplads. Det er absolut den største bekræftelse, en virksomhed kan få. Dette ses netop også på seminaret, når den samme person igen dukker op, men som repræsentant for en ny virksomhed.

Kunderelationer og udvikling går hånd i hånd

Når vi afholder seminarer, er der lagt op til god dialog med kunderne. De er vores primære kilde til nye idéer. Det at møde kunderne i øjenhøjde skaber grundlag for gode kunderelationer, og kunderelationer og udvikling går hånd i hånd. Vi er nødt til at have tætte relationer til kunderne for at være på forkant og skabe merværdi. Hos Acubiz er vi dygtige til at finde nye veje og udvikle på de ideer, som kunderne giver os, så det kommer alle virksomheder til gode. Det var f.eks. det, vi gjorde med Fast Track. Vi tog et opgør med den traditionelle måde at tænke rejseafregning på. Dvs. ”den brune kuvert” og tanken om at samle alle udlæg til bunke i én rejseafregning. Hvorfor ikke bare lade brugeren behandle og afslutte udgiften, når den opstår? Det tager kun få sekunder. Hvis der efterfølgende er behov for at validere data fra rejseudgifterne, er det bedre at anvende vores BI værktøj.

Når vi udvikler os hurtigt, betyder det også, at vi oplever konkurrenter, som spejler sig i os. Jeg er stolt af, at vi sætter et tydelige aftryk i markedet. Det er et kæmpe kompliment til vores evner, og det bekræfter os samtidig i, at vi realiserer på vores mål om at være frontløber inden for Expense Management.

Trends, procesviden og nye strategiske partnerskaber

I de seneste år, hvor teknologi og digitalisering for alvor har gjort sit indtog og skabt forandringer i de fleste brancher, har vi naturligvis fulgt med. Faktisk mener jeg, at det er vores pligt at følge med i nye tendenser og byde ind med vores egne teknologiske løsninger. Særligt, når vores målsætning er at være den foretrukne leverandør indenfor vores kategori.

Efter mange år i branchen er vi blevet meget mere end en virksomhed, som blot tilbyder en softwareløsning inden for expense management kategorien. Vi har opbygget så stort et bagkatalog af erfaring og viden indenfor dette felt, at vi også rådgiver og guider virksomheder ift. deres proces. Vi viser dem vejen til en reel digital omstilling, hvor det ikke bare handler om at digitalisere en proces på 1:1 basis, men derimod handler om at tænke processerne digitalt helt ind til kernen. Som jeg var inde på tidligere, så gør denne tilgang det muligt at identificere, hvordan yderligere proceseffektivisering kan opnås – dvs. hvordan processen derved kan løftes til et nyt performanceniveau om man vil.

Al denne viden og erfaring kanaliserer vi ligeledes over i udviklingen af vores software, som overordnet består af en mobil-app til medarbejderne og en web-app til finansafdelingen. Det er Acubiz’ svar på en fintech løsning til at håndtere medarbejder-relaterede udgiftstransaktioner. Til forskel fra flere andre tilbud på markedet, er Acubiz løsningen pakket med erfaringer fra adskillige cases, viden om behovsnuancer, to årtiers kunde- og brugerfeedback samt innovation.

Acubiz har udviklet sig til at være relevant for mange typer af virksomheder. For nylig kunne vi offentliggøre vores seneste strategiske partnerskab med Nordens største finansielle koncern – Nordea. Nogle af de største virksomheder i Skandinavien vælger os – ikke kun som leverandør, men som tætte strategiske samarbejdspartnere. Vi har opnået en respekt fra de helt store virksomheder, hvilket i lang tid har været tydeligt på kundesiden. Nu viser det sig også i nye samarbejder. Vores partnerskab med Nordea er en af de store præstationer hos Acubiz – og et symbol på, at måden, vi driver Acubiz på, er den rigtige.

Nordens største

Jeg vil fortsætte med Acubiz i mange år frem, med det udgangspunkt, at det skal forblive sjovt, og at vi bliver ved med at gøre en forskel. Den dag, jeg ikke synes, at det er sjovt at gå på arbejde, skal vi gøre noget andet. Den fart vi har på, er et godt udgangspunkt for at blive ved, da hver dag er spændende. Nye døre åbner sig hele tiden. Det skyldes, at vi, på den helt gammeldags facon, selv har kunnet investere i den udvikling, vi især oplever nu. En udvikling med vækst, flere ansatte, nye partnerskaber, international ekspansion m.v. Vi står som en stærk og toneangivende spiller på banen, og det skal vi blive ved med at være.

Da jeg startede for mere end 20 år siden, var jeg ekstremt nysgerrig på, hvad jeg kunne opnå med Acubiz i fremtiden. Det har ikke ændret sig. Næste skridt med Acubiz er, at vi for alvor cementerer vores position som Nordens største expense management leverandør.

Lars de Nully
Adm. direktør og grundlægger