ADVICE of the month…



Digitalisering er ofte forbundet med din virksomheds effektivitet, produktivitet og konkurrenceevne. Men disse faktorer er ikke de eneste fordele.
Vi opfordrer til en digitaldrevet arbejdsplads, og vi har defineret 5 anbefalinger og fordele ved digitalisering af jeres interne processer.

1. Invester i innovativ teknologi for at skabe et attraktivt arbejdsmiljø
Netværksspecialisten Aruba har foretaget en undersøgelse, der viser, at organisationer er nødt til at tilslutte sig den digitale virkelighed, hvis de vil forblive konkurrencedygtige og tiltrække de bedst mulige talenter. Ny teknologi vil være drivkraften for den fremtidige arbejdsplads – og både nuværende og næste generationer forventer et innovativt og digitalt arbejdsmiljø.

Dét, at virksomheder skal tilslutte sig det digitale samfund, understøttes også politisk. I begyndelsen af året offentliggjorde den danske regering en strategi for digital vækst – om hvordan man vedligeholder og bliver en del af det digitale samfund. Et af punkterne i strategien er, at støtte digitaliseringen i SMV’er for at styrke deres forretning, produktivitet og konkurrenceevne. At deltage i den digitale rejse er en naturlig fremgang – som et samfund, som individ og som arbejdsplads.

2. Digitalisering vil være til gavn for hele organisationen
Den digitale vej vil i de fleste tilfælde være fordelagtig for afdelinger og medarbejdere i hele virksomheden. Hvis du vælger at digitalisere dine expense management processer, vil det først og fremmest gavne den enkelte medarbejder, som nemt og fejlfrit kan registrere og håndtere udgifter samt spare en masse tid. Desuden vil ledelse og finans undgå bunker af kvitteringer med en fuldkommen digital oversigt og gennemsigtig løsning. Automatisering af rejseafregning og bilagshåndtering er blot et eksempel på de mange muligheder, du og din virksomhed kan implementere for at skabe værdi for hele organisationen.

3. Gå ikke på kompromis med den digitale sikkerhed, når du vælger en digitale partner
Den digitale fremtid byder på mange fordele, men den byder også på nye risici og udfordringer. En anbefaling er derfor at bruge ekstra tid og energi på at vælge dine digitale leverandører og partnere. Sørg for, at de er GDPR-kompatible og har en samtykkeerklæring. Stil dem spørgsmål om deres hostingproces og evt. valg af hostingpartner vedrørende mere følsomme dataoplysninger for at sikre, at processen håndteres sikkert. På den måde sikrer du høj digital sikkerhed.
Rapporten fra Aruba viser, at virksomhedens, medarbejdernes og kundernes sikkerhed oftere udsættes for eksterne trusler. Det er derfor vigtigt at huske de sikkerhedsmæssige aspekter, når du digitaliserer din arbejdsplads.

4. Nye digitale løsninger giver resultater på bundlinjen
Ny teknologi på arbejdspladsen er forbundet med produktivitet, effektivitet og positive resultater på bundlinjen. En af grundene til dette skyldes færre fejl. Tag digital rejseafregning som et eksempel. Medarbejderudgifter styres og beregnes digitalt, så du undgår tastefejl og sikre gennemsigtighed og præcise resultater, som alt i alt munder ud i tidsbesparelser og andre fordele.
Gennemsigtigheden og den indlysende mulighed for at trække informative data fra digitale løsninger giver viden baseret på fakta og statistikker. For eksempel kan viden om medarbejderens adfærd og udgifter være værdifuld information og bruges som vejledning inden for virksomhedspolitik, samt hvordan I opnår de bedst mulige besparelser. Dette understøttes desuden også af et af punkterne i regeringens digitale strategi, som uddyber at danske virksomheder bør bruge deres digitale data og statistikker til at skabe vækst og øge deres resultater på bundlinjen.

5. Sæt fokus på dine medarbejdere – digitalisering skaber motivation og jobtilfredshed
En tendens, som rapporten fra Aruba belyser er, hvordan digitalisering ikke kun svarer til produktivitet og effektivitet. Det fører nemlig også til øget motivation og bedre trivsel på arbejdspladsen. Rapporten viser, at nye teknologier ikke kun hjælper medarbejderne med nemmere at løse deres arbejdesopgaver, men det gør dem også gladere og mere tilfredse på jobbet. I Acubiz oplever vi brugere og medarbejdere, der ønsker at tage deres digitale løsning med dem, når de skifter arbejdsplads, da medarbejderne finder glæde i værktøjet og ikke ønsker at gå tilbage til tidskrævende og manuelle processer. Et eksempel i Acubiz er Group Finance Manager hos Junckers Industries A / S, Jesper Christiansen, der ønskede at opretholde et digitalt flow inden for Expense Management. Derfor introducerede han løsningen på sin nye arbejdsplads og fik sine kolleger til at se fordelene og finde glæde ved den digitale proces.

Ovenstående anbefalinger og fordele er blot en lille del af mange fordele, som den digitale fremtid byder på. I bund og grund vil dét at tilpasse sig den digitale udvikling ved at implementere digitale værktøjer og processer bringe stor værdi for hele virksomheden. Et digitalt miljø giver plads til ny viden, vækst og nye muligheder. Hvis man som virksomhed ikke udnytter digitaliseringen, risikerer man at sakke bagud i et hurtigt voksende digitalt samfund.

 

Hvis du er interesseret i at digitalisere dine expense management processer, kan du kontakte os for yderligere information om Acubiz EMS og vores all-in-one app Acubiz One

 

*The Right Technologies Unlock the Potential of the Digital Workplace – Rapport af Aruba baseret på en global undersøgelse af det digitale arbejdsmarked 

———————————————————————————————

Hver måned vil vi dele budskaber, fakta, citater, tips m.m. for at inspirere, guide og dele viden om forskellige relevante emner, som kommer fra forskellige kilder (rapporter, undersøgelser, eksperter m.m.).