SaaS – Software as a Service

Indhold

Hvad er SaaS?

SaaS er forkortelsen for Software as a Service – et begreb der er uundgåeligt, når snakken falder på dagens softwarelandskab. Med SaaS får brugere mulighed for at oprette forbindelse til og bruge cloudbaserede apps/løsninger via computere og mobile enheder.

Idet løsningen lagres i ”skyen”, skal virksomheden og brugerne ikke bekymre sig om installationer på computere, backups, opdateringer mv. Al den underliggende infrastruktur og data håndteres af SaaS-leverandøren.

Eksempler på SaaS er CRM-systemer, ERP-systemer, Expense Management-systemer som Acubiz. Af andre kan nævnes Dropbox, MailChimp, Microsoft Office 365 mv.

Fordele ved SaaS

Fordelene ved at anvende en SaaS-løsning er mange og inkluderer:

Økonomi: SaaS kræver sjældent store opstartsinvesteringer, og som regel foregår betalingen på månedlig eller årlig basis. Selvom betalingen foregår kontinuerligt hver måned eller hvert år, vil det oftest være billigere end en ”on-premise” software, hvor virksomheden selv skal dække omkostningerne ved selve indkøbet, IT-lønninger til vedligeholdelse og omkostninger forbundet med at sikre en høj grad af sikkerhed.

Tilpasning: Det er oftest muligt at skræddersy abonnementet til ens specifikke behov ved at til- og fravælge bestemte funktioner i løsningen. Dermed betales der kun for de funktioner der anvendes.

Skalérbar: Har din virksomhed brug for at øge eller mindske antallet af brugere, kan skaleringen ofte foretages meget hurtigt. (I Acubiz arbejder vi selv med både licenser (pr. bruger) og transaktioner, hvilket gør det nemt at styre forbruget.)

Tilgængelighed: Da løsningen er cloud-baseret, har du altid adgang til den fra en computer eller mobilenhed. Så længe du har en internetforbindelse, men det har langt størstedelen i dag. En anden fordel er, at dataen lagres i clouden, og derfor vil du ikke miste data, hvis der opstår en fejl på din egen computer eller mobilenhed.

Sikkerhed: Datasikkerhed vil ofte være et bekymringspunkt for virksomheder ved at vælge SaaS-løsninger, da ansvaret for datasikkerheden ligger eksternt. SaaS-leverandørens levebrød afhænger af, at de kan holde data sikkert, og derfor bliver sikkerheden som regel taget utrolig højt og kundedata bliver beskyttet ekstremt godt. Det er dog vigtigt at understrege, at din virksomhed, ved valg af leverandør, bør spørge ind til datasikkerheden og sørge for at lave en Data Processing Agreement (DPA).

Ulemper ved SaaS

Som udgangspunkt kan du ikke udføre arbejdet uden en internetforbindelse. Ud over denne potentielle ulempe, kan der opstå nedbrud på SaaS-leverandørens databaser. Se derfor efter løsninger og leverandører med en høj ”oppetid” og derfor en høj driftssikkerhed.

Ulemperne overskygges af de mange fordele, og derfor vil SaaS uden tvivl udbredes i endnu højere grad fremover.

Vil du vide mere?

Overvejer du at investere i dette, er der flere gode overvejelser omkring sikker og data du bør gøre dig. Du er også altid velkommen til at kontakte os for sparring omkring emnet eller om hvordan vi kan hjælpe dig med vores cloud-baserede service til udgiftshåndtering.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.