Hvad er en online faktura?
En online faktura er en faktura, der sendes eller modtages digitalt via e-mail i PDF-format. En online faktura er med andre ord en fornyet PDF-version af en almindelig fysisk faktura i papirformat. Det er altså et dokument, der sendes online til køber, som specificerer købet af en vare eller ydelse.
I Acubiz er det muligt at håndtere online fakturaer. Det foregår i tre trin: scanning og datafangst, kontering og godkendelse og til sidst eksport af data. Du kan læse mere om håndtering af online fakturaer i Acubiz her.
Hvordan udarbejdes en online faktura?
En online faktura skal indeholde det samme som en fysisk faktura. Online fakturaer kan udarbejdes i jeres regnskabsprogram. Mange anvender en fakturaskabelon, hvorved de slipper for for at sætte en ny faktura op hver gang og på den måde sparer tid. Det er selvfølgelig også muligt at udarbejde fakturaen manuelt i fx. et Word- eller Excel-dokument.
Det er nemmest og hurtigst at udarbejde en online faktura gennem jeres regnskabsprogram. Dermed sikrer du også, at alt er samlet.
Hvem bruger online fakturaer?
Det er muligt for alle virksomheder at benytte online fakturaer. Det er op til private virksomheder selv at beslutte, om de vil benytte sig udelukkende af digitale fakturaer, eller om de vil blande brugen af online-, elektroniske- og papirfakturaer.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at offentlige institutioner i Danmark ikke kan modtage andet end elektroniske fakturaer. Har du derfor offentlige kunder, som du leverer ydelser eller varer til, skal du sende dem en elektronisk faktura med EAN-nummer og i OIOUBL format.
Hvad er forskellen mellem en online faktura og en e-faktura?
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om hvordan du kan håndtere online fakturaer i Acubiz? Så kontakt os.