Økonomisystem

Et økonomisystem kaldes også et regnskabsprogram og er en software, der bruges til regnskabsføring og rapportering i virksomheder. Det gør det lettere at sende fakturaer, lave regnskab og samtidig holde styr på økonomien, budgettet og regnskabet.

Indhold

Hvad er et økonomisystem?

Et økonomisystem holder styr på en virksomheds økonomi, regnskab og budget. Af den årsag kaldes økonomisystemer også for regnskabsprogrammer.

Sådanne programmer hjælper med at effektivisere og administrere bogføringen i en virksomhed ved at holde styr på virksomhedens indtægter og udgifter. Dermed danner et økonomisystem også grundlag for vigtige strategiske beslutninger.

Integration til økonomisystemer

I dag anvender virksomheder forskellige slags systemer, applikationer og værktøjer i sit systemlandskab. Men systemer er ikke meget værd, hvis ikke data og kommunikation kan flyde mellem dem.

Derfor spiller integrationer en central rolle i et optimalt og effektivt systemlandskab.

Integrationer af nødvendige systemer og applikationer til din virksomheds økonomisystem kan optimere jeres arbejdsflow, øge effektiviteten og produktiviteten samt give jer et øget overblik. Læs mere om fordelene ved softwareintegrationer og anvendelsesmulighederne her.

Mange anvendelsesmuligheder

Der eksisterer et utal af økonomisystemer på det danske marked. Her kan nævnes alt fra Visma e-conomic, Visma Dinero, Billy til Microsoft Dynamics NAV eller AX og flere. 

Valget af et program afhænger af forskellige parametre som for eksempel størrelsen på virksomheden, ønsket om funktioner og kompleksitet mv.

Du kan blandt andet gøre følgende overvejelser og stille nedenstående spørgsmål til leverandørerne:

  • Få en fuld oversigt over, hvilke funktioner, der er inkluderet i økonomisystemet
  • Hvad er økonomisystemets totalomkostning? Altså hvad koster anskaffelse, installation og drift? Er support med i prisen? Er uddannelse med i prisen? Hvad koster eventuelle tilkøbsmoduler?
  • Konvertering af regnskabshistorik. Skifter du økonomisystem og ønsker at konvertere gammel data? Så skal du få specificeret, hvor meget leverandøren fakturerer for at konvertere data fra dit nuværende til det nye økonomisystem.
  • Hvilke krav har både du og leverandør til hardware og sikkerhed? Har leverandøren for eksempel et krav om egen webserver for at kunne håndtere e-handel? Hvordan håndterer leverandøren data, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger er taget? For eksempel: tages der backup, er leverandøren certificeret mv.?

Online vs. offline

Økonomisystemer findes både som online og offline løsninger.

Et offline økonomisystem downloades til en computer og bruges lokalt. Det kan også købes som en engangsinvestering på en CD, hvor der dog kan være udgifter til opdateringer.

Til trods for, at det kan have onlinefunktioner, foretages størstedelen af opgaverne på den specifikke computer, programmet downloades ned på. Det betyder også, at du selv skal sørge for at tage en back-up og beskytte computeren mod virusangreb, hvis der skulle ske noget med den pågældende computer.

Et online økonomisystem betyder, at regnskabsprogrammet bruges i en browser som Google Chrome eller Safari. Det er den løsning, der bruges oftest i dag.

Eftersom online programmer er cloud-baserede, er de mest fordelagtige, fordi der automatisk laves backup. For eksempel kan du typisk tilgå et online økonomisystem fra flere forskellige computere, hvilket er mere brugervenligt end at skulle benytte én lokal computer.

Er et ERP-system og et økonomisystem det samme?

Et ERP-system (Enterprise Resource Planning) er mere omfattende end et økonomisystem og kan holde styr på alt fra økonomi, ordrer og indkøb til lagre, kundestyring og personale.

Det er altså en slags ”storebror” til et økonomisystem.

Et ERP-system håndterer størstedelen af en virksomheds funktioner som ordrebehandlinger, kundedatabase, transaktioner og regnskab. I stedet for at dele op i forskellige systemer, er alt samlet i ét program.

Vil du vide mere?

Acubiz arbejder med digitalisering og optimering af arbejdsprocesser inden for Expense Management. I den forbindelse kan integrationer til økonomisystemer være en god løsning for en en optimal arbejdsproces – i så fald, er det muligt da Acubiz danner grundlag for sådan en integration.
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.