Lønsystem

2

minutters læsetid

Hvad er et lønsystem?

Et lønsystem er et værktøj, der hjælper dig og dine medarbejdere til bedre at holde styr på de månedlige udbetalinger af lønninger. For dig som arbejdsgiver giver det et overblik over den samlede lønudgift og dine medarbejderes individuelle lønspecifikationer og for dig som medarbejder, får du et individuelt online lønsystem, hvori du kan se alle dine tidligere lønsedler og -specifikationer.

Det kan være fordelagtigt at integrere jeres lønsystem således at relevant data flyder nemmere og automatisk.

Som arbejdsgiver har du tilmed også mulighed for at trække lønstatistikker i dit lønsystem og derved skabe overblik over samtlige lønninger i en virksomhed.

Hvorfor vælge et lønsystem?

Med tabeller og en macro eller to kan man i princippet selv styre sit lønregnskab i et exelark. Der er dog mange fordele – både for dig og dine medarbejdere – i at vælge et lønsystem, der vil klare hele organiseringen for dig. Først og fremmest kan der lettere ske fejl, hvis du selv skal stå for lønregnskabet i et exelark, og der vil altså være større risiko for, at den pågældende lovgivning ikke overholdes, hvilket naturligvis er vigtigt, når det drejer sig om medarbejderes løn.

Eksempler på lønsystemer

Der findes en række forskellige lønsystemer, der allerede er veletablerede på markedet. Et par eksempler på disse lønsystemer er Dataløn, Lessor og Proløn. Fælles for disse lønsystemer er, at de alle kan håndtere lønninger, og at de genererer digitale lønsedler. Derved slipper du for at skulle holde styr på et hav af lønsedler og dokumenter, og du vil i stedet have alt dit lønregnskab samlet i et enkelt system.

Der findes forskellige lønsystemer med lidt forskellige tilgange og ydelser. Derfor er det en god idé at undersøge de forskellige systemer på markedet, inden du vælger et, så du er sikker på at finde et, der er et godt match til dig og din virksomhed. Eksempelvis er der lønsystemer, der henvender sig til forskellige virksomhedstyper, hvor nogle kan bruges kvit og frit af virksomheder med op til 10 medarbejdere. Andre styres af en slags abonnementsservice, hvor du som bruger skal betale for lønsystemet.

Integration til lønsystemer

En integration til jeres lønsystem vil hjælpe jer at indlæse, registrere og eksportere data til brug i lønbehandlingen. Det kan f.eks. være i forbindelse med afregning af udlæg, diæter, kørselsgodtgørelse og tidsregistrering.

Læs om flere fordele ved integrationer og om hvornår det er nødvendigt at integrere.

Vil du vide mere?

Vi har i mange år arbejdet med at digitalisere og optimere processen omkring udgiftwer. Med en Acubiz-løsning er det også muligt at integrere til dit lønsystem, og det vil gøre hverdagen lettere for både medarbejdere og ledelsen.

Du er velkommen til at kontakte os hvis du vil vide hvordan kan hjælpe din virksomhed.

Få en gratis demonstration

Gratis og uforpligtende