Lønsystem

Et lønsystem er en softwareløsning, der automatiserer processen med at beregne, udbetale og indberette løn til medarbejdere. Systemer kan håndtere relaterede opgaver som lønsedler, skatte- og pensionsbidrag, fraværsstatistik og regnskab.

Indhold

Hvad er et lønsystem?

Et lønsystem er et værktøj, der hjælper dig og dine medarbejdere til bedre at holde styr på de månedlige udbetalinger af lønninger.

For arbejdsgiveren giver det et overblik over den samlede lønudgift og medarbejdernes individuelle lønspecifikationer. For medarbejdere giver det muligheden for at få et individuelt online lønsystem, hvori de kan se alle tidligere lønsedler og -specifikationer.

Som arbejdsgiver har du tilmed også mulighed for at trække lønstatistikker i dit lønsystem og derved skabe overblik over samtlige lønninger i en virksomhed.

Hvorfor vælge et lønsystem?

Med tabeller og en makro eller to kan man i princippet selv styre sit lønregnskab i et excelark. Der er dog mange fordele – både for dig og dine medarbejdere – i at vælge et lønsystem, der kan håndtere hele organiseringen for dig.

Først og fremmest kan der lettere ske fejl, hvis du selv skal stå for lønregnskabet i et excelark, og der vil altså være større risiko for, at den pågældende lovgivning ikke overholdes, hvilket naturligvis er vigtigt, når det drejer sig om medarbejderes løn.

Nemmere at håndtere lønudbetaling

Der er mange beregninger, indberetninger og overførsler at holde styr på, når du skal udbetale løn til dine medarbejdere.

En overordnet fordel med et online lønsystem er, at det gør håndtering af lønudbetaling nemmere, fordi mange af processerne og beregningerne kører automatisk. Typisk skal du blot indtaste virksomhedens og medarbejdernes stamoplysninger, hvorefter du er klar til at lave løn.

Hvis dine medarbejdere får den samme løn hver måned, kan du også vælge systemer med automatisk lønudbetaling, indberetninger og overførsler.

Eksempler på lønsystemer

Der findes en række forskellige lønsystemer, der allerede er veletablerede på markedet. Et par eksempler på disse lønsystemer er DatalønLessor og Proløn. Fælles for disse lønsystemer er, at de alle kan håndtere lønninger, og at de genererer digitale lønsedler.

Derved slipper du for at skulle holde styr på et hav af lønsedler og dokumenter, og du vil i stedet have alt dit lønregnskab samlet i et enkelt system.

Der findes lønsystemer med forskellige tilgange og ydelser. Derfor er det en god idé at undersøge de mange systemer på markedet, inden du vælger et, så du er sikker på at finde et, der er et godt match til dig og din virksomhed.

For eksempel er der lønsystemer, der henvender sig til forskellige virksomhedstyper, hvor nogle kan bruges kvit og frit af virksomheder med op til ti medarbejdere. Andre styres af en slags abonnementsservice, hvor du som bruger skal betale for lønsystemet.

Krav til dit lønsystem

  • Beregning og udbetaling af løn (til både fast- og timelønnede medarbejdere)
  • Lønseddel sendes til medarbejdernes e-Boks
  • Indberetning til eIndkomst (automatisk)
  • Indberetning og overførsel af AM-bidrag, ATP, A-skat, feriepenge og pension (automatisk)
  • Overførsel af bidrag til Barselsfond (automatisk)
  • Indberetning af løn- og fraværsstatistik til Danmarks Statistisk og Dansk Arbejdsgiverforening
  • Dataoverførsel til regnskabssystem (automatisk)

Derudover kan du overveje, om din virksomhed har behov for andre funktioner. For eksempel kan følgende være smarte funktioner at have:

  • Automatisk nulangivelse i de måneder, du ikke skal udbetale løn
  • Beskatning af personalegoder som sundhedsforsikring, varekøb, kantine, m.m.
  • Mulighed for at ændre i lønnen, hvis der er sket en fejl i en tidligere lønudbetaling
  • Afdelingsopdeling, så der dannes et overblik over lønudgifter for hver medarbejdergruppe

Integration til lønsystemer

En integration til din virksomheds lønsystem vil hjælpe jer med at indlæse, registrere og eksportere data til brug i lønbehandlingen. Det kan for eksempel være i forbindelse med afregning af udlægdiæterkørselsgodtgørelse og tidsregistrering.

Det sparer dig en masse tid, hvor du slipper for selv at indtaste lønposter i regnskabssystemet. Dermed undgår du også tastefejl i bogføringen.

Du kan læse flere fordele ved integrationer og om hvornår det er nødvendigt at integrere.

Vil du vide mere?

Vi har i mange år arbejdet med at digitalisere og optimere processen omkring udgifter. Med en Acubiz er det også muligt at integrere til dit lønsystem, og det vil gøre hverdagen lettere for både medarbejdere og ledelsen.

Du er velkommen til at kontakte os hvis du vil vide hvordan kan hjælpe din virksomhed.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.