Kvittering

Indhold

Hvad er en kvittering?

En kvittering er dit bevis på, at du har købt en service eller en ydelse, og det er for os som forbrugere et vigtigt bevis at have. Samtidig er det virksomhedens bevis på at have foretaget et salg, og kvitteringen skal derfor bruges i virksomhedens samlede regnskab. I Danmark har man krav på at få tilbudt en kvittering, når man har købt for noget. Mange har det dog med at glemme eller på anden vis tabe deres kvittering og i de fleste tilfælde gør det heller ikke noget. Det er straks værre, hvis købet skal byttes eller refunderes, og kvitteringen er væk.

Heldigvis findes der en løsning på dette, der vil spare de fleste både for meget søgen og papirsrod i tasken. Med en digital kvittering kan du altid finde tilbage til dit køb uden at skulle huske, hvad du har gjort af dit købsbevis. Der findes allerede et antal butikker, der benytter sig af digitale kvitteringer, og der findes også systemer, virksomheder kan gøre brug af for at gemme deres kvitteringer online og på den måde gøre deres regnskab nemmere.

Hvad skal der stå på en kvittering?

Nogle bruger plads til at reklamere for tilbud og information om butikken, og andre holder sig til mere enkle kvitteringer, der kun indeholder det, de skal.

Som minimum skal der på en kvittering stå navnet på den købte vare eller service og prisen herpå, datoen for købet samt forretningens navn og sidst – men ikke mindst – skal forretningens bytteregler og kundens bytteret også stå oplyst. Alt sammen er til for at kunden har sit bevis på købet, så det kan tilbagespores, skulle der være problemer med varen, eller skulle kunden ønske at benytte sig af sin bytteret.

Digitale kvitteringer

Vi lever i en digitaliseret verden, og netop denne digitalisering viser sig på stadigt flere områder. Derfor er der heller ingen tvivl om, at det kun vil blive mere almindeligt at modtage sine kvitteringer online i fremtiden.

Uden en kvittering har du som forbruger intet bevis på dit køb, og du har dermed også mistet retten til reklamation, skulle der være noget galt med den vare, du har købt, samt bytteretten til at bytte varen til noget andet, du hellere vil have.

Kvitteringer når brug af firmakort og udlæg i en virksomhed

Er du i en virksomhed, hvor I benytter jer af firmakort eller hvor du fra tid til anden betaler med dine egne penge og senere får refunderet beløbet? Hvis svaret er ja, kan det være en fordel at denne del er automatiseret når det kommer til at videregive kvittering og information om købene til bogholderiet. Det gælder både for de traditionelle fysiske kvitteringer i papirform og de digitale kvitteringer.

Vil du vide mere?

Vi kan hjælpe din virksomhed med en mere automatiseret proces når det kommer til at registrere, dokumentere og digitalisere kvitteringer via vores mobil-app, Acubiz One. Det vil gavne store dele af processen omkring udgiftshåndtering og samme tid spare både tid og penge.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.