Hvad er købsmoms (indgående moms)?
Moms (meromsætningsafgift) er et skattetillæg i Danmark, der skal betales på køb af varer eller ydelser. Her veksles der mellem købsmoms og salgsmoms.
Salgsmoms er den moms, der pålægges, når en virksomhed sælger varer eller ydelser. Købsmoms (også kaldet indgående moms) er derimod den moms, der pålægges, når en virksomhed køber varer eller tjenester.
Momsen bliver betalt af køber til sælger, hvorefter sælger senere trækker momsbeløbet fra i sin momsafregning til skattemyndighederne.
Det er vigtigt, at du eller din bogholder har styr på de relevante bilag og fakturaer, når du skal lave dit momsregnskab. Her kan du med fordel bruge Acubiz appen, der gør bilagshåndtering nemt.
Hvor meget udgør moms?
Moms udgør 25 %. Hvis din virksomhed sælger momspligtige varer eller ydelser, skal du altså lægge 25 % oven i den salgspris, som kunden skal betale.
Hvis du derimod skal regne tilbage for at se, hvor meget en vare koster før moms, eller hvor stor en del af varens pris, der udgøres af moms, skal du trække 20 % fra.
Her er et eksempel med salg af et par bukser:
Salgspris (eksklusiv moms) | 80 kroner |
Momspligtigt beløb (25 %) | 20 kroner |
Salgsprisen i alt: | 100 kroner |
Skal du regne ud, hvad prisen er før moms, skal du trække 20 % fra salgsprisen i alt:
Salgspris i alt | 100 kroner |
– 20 % (100 x 0,2) | 20 kroner |
Salgsprisen eksklusiv moms: | 80 kroner |
Købsmomsen skal inkluderes i dit momsregnskab
Alle momsregistrerede virksomheder i Danmark skal aflægge et momsregnskab hvert år.
Regnskabet afregnes med Skattestyrrelsen og bruges til at beregne, hvorvidt en virksomhed har haft mere indgående end udgående moms. Når regnskabet bliver gjort op, kan du se, om du skylder penge i moms, eller om du skal have penge tilbage.
Viser dit regnskab, at salgsmomsen overstiger købsmomsen, er det en god indikator på, at du omsætter for mere, end du køber for. Det er et tegn på, at du driver en sund forretning.
Det skal tydeligt fremgå af regnskabet, hvad der er købsmoms, og hvad der er salgsmoms. Det skal også være tydeligt, hvilke ydelser og varer din virksomhed har købt, så det kan trækkes fra i momsregnskabet.
Vil du vide mere?
Med Acubiz kan du få styr på dit regnskab og gøre fakturahåndtering nemmere. Spar på de manuelle arbejdsopgaver og få øget kontrol og overblik over din virksomheds udgifter, så du langt nemmere kan indberette og afregne moms med alle relevante bilag.
Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte os.
FAQ
Købsmoms er den moms, som virksomheder betaler på de varer og tjenester, virksomheden køber fra andre virksomheder.
Forskellen mellem købsmoms og salgsmoms er, købsmomsen (indgående moms) er den moms, en virksomhed selv skal betale til andre virksomheder ved køb af varer og tjenester. Salgsmoms (udgående moms) er derimod den moms, som en virksomhed opkræver på varer og tjenester, den sælger til kunderne.