Hjemmearbejde

Hjemmearbejde refererer til arbejde, der udføres hjemme (eller andetsteds) i stedet for på en traditionel arbejdsplads.

Indhold

Hvad er hjemmearbejde / remote arbejde?

Hjemmearbejde er, når en ansat arbejder fra sin egen bopæl.

Det kaldes også remote arbejde, fjernarbejde eller hybridarbejde – kært barn har mange navne. Fællestrækket er, at den ansatte ikke arbejder på det fysiske kontor og kan i princippet arbejde på tværs af de geografiske grænser. Hvis medarbejderen har en computer og wi-fi-forbindelse, kan vedkommende arbejde i Thailand lige så vel som på kontoret i Thisted f.eks.

Regler for hjemmearbejde

Hjemmearbejdere er omfattet af en række regler relateret til, hvordan hjemmearbejdspladsen skal være. 

Herunder kan du få mere viden om de forskellige regler for hjemmearbejde.

Mindst to dages hjemmearbejde

En medarbejder er omfattet af reglerne for hjemmearbejde, hvis vedkommende arbejder hjemme mere end to dage om ugen. 

I det tilfælde skal arbejdsgiveren leve op til særlige regler for indretning af hjemmekontoret – uanset hvor arbejdet udføres. 

Hvis en medarbejder arbejder to dage hjemme og to dage på kontoret, skal mindst ét af stederne indrettes efter særlige krav til udstyr og indretning. 

Skærm og nødvendigt udstyr

Der findes regler for det udstyr, en hjemmearbejder skal bruge, hvor medarbejderen må bruge sit private skrivebord, stol og computer, hvis de opfylder de gældende krav.

Her er en liste over kravene:

  • Computerskærmen skal være adskilt fra tastatur og kunne dreje/vippe efter behov.
  • Tastatur skal være adskilt fra computerskærm. 
  • Der skal være tilstrækkelig plads foran tastatur, så man kan hvile hænder og underarme på bordpladen. 
  • Der skal være tilstrækkelig plads på og under skrivebordet. Sidde- og arbejdshøjde skal passe til medarbejderen, der arbejder ved bordet, og til de opgaver, der udføres.
  • Kontorstolens sæde og ryg skal kunne indstilles i højde, og ryggen skal kunne stilles skråt.
  • Almenbelysning og arbejdslamper skal sikre tilstrækkelig belysning. Der skal desuden være en passende kontrast mellem computerskærm og omgivelser, så det passer til arbejdsopgaven og medarbejderens syn.

Lever den ansattes eget udstyr ikke op til kravene, skal arbejdsgiver stille det nødvendige inventar og udstyr til rådighed såsom computer, skærm, tastatur, mus, stol osv. 
Du kan få mere viden om reglerne på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Fordele og ulemper ved remote work

Herunder er henholdsvis en liste over fordelene og ulemperne for både arbejdsgiveren og arbejdstageren.

For arbejdsgiveren:

Fordele Ulemper
Øget fleksibilitet i arbejdstider og arbejdsplacering, hvilket kan resultere i større produktivitet og tilfredshed blandt medarbejderne. Udfordringer i forbindelse med at opretholde et godt socialliv blandt medarbejdere.
Reducering af kontorudgifter som leje, strøm, møbler og IT-udstyr. Udfordringer med sikkerhed i forbindelse med virksomhedens data og information, hvis medarbejderne bruger deres private udstyr.
Mulighed for at ansatte dygtige medarbejdere uanset deres placering i verden. Manglende direkte overvågning og kontrol af medarbejdernes arbejde, hvilket kan føre til mindre produktivitet.
Muligt fald i sygefravær, fordi medarbejdere ikke kan smitte hinanden. Øget risiko for overarbejde og stress blandt medarbejdere, da det kan være svært at skelne mellem arbejde og fritid, når man arbejder hjemme.
Øget produktivitet blandt medarbejderne. Hæmmet vidensdeling og kreativitet.

For arbejdstageren:

Fordele Ulemper
Frihed og fleksibilitet til at bestemme, hvor og hvornår du vil arbejde. Manglende social interaktion med kolleger og leder(e).
Ingen rejsetid og -udgifter. Sværere at skelne mellem arbejde og fritid.
Mulighed for at tilpasse arbejdsomgivelser til egne personlige præferencer. Manglende adgang til værktøj og andet udstyr, der normalt findes på arbejdspladsen.
Større fokus på arbejde på grund af færre afbrydelser. Øget risiko for isolering og manglende motivation som resultat.

Vil du vide mere?

Med de rette digitale værktøjer kan du effektivisere hjemmearbejdet for alle i virksomheden. Fakturahåndtering til bogføring samt andre administrative opgaver kan nemt og hurtigt klares direkte fra telefonen.

Du kan læse mere i blogindlægget om digitale værktøjer til hjemmearbejdende medarbejdere, eller du kan se vores løsninger her.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.