Firmakort

3

minutters læsetid

Hvad er et firmakort?

Et firmakort bruges, når der er professionelle udgifter og betalinger, der kun har med firmaet at gøre, i modsætning til personlige betalingskort, der har med medarbejderes private udgifter at gøre.

Vidste du, at det er muligt at lade jeres firmakort ”klare” bilagshåndteringen og bogføringen? Det foregår ved at digitalisere bilagets rejse, og dette er gavnligt for både virksomhed og medarbejdere.

Firmaer i alle størrelser kan få et firmakort, og udover den belejlighed, der er forbundet med at have et firmakort, kan det faktisk også hjælpe dit firma til at få opbygget en bedre kredit, der giver mere gunstige muligheder for fremtidige lån. Somme tider er det dog nødvendigt at give en personlig garanti, eksempelvis når mindre eller nystartede virksomheder skal ansøge om et firmakort.

Et firmakort bliver også omtalt som et business credit card, men det er altså det samme – blot det engelske udtryk.

Hvordan fungerer et firmakort eller et business credit card?

Du ansøger om et firmakort på nogenlunde samme måde, som var det et almindeligt betalingskort, du skulle ansøge om. En række forskellige låneinstitutioner tilbyder firmakort, og som låner fra en virksomhed kan du ansøge om et kort med eller uden et medarbejder-ID. Det giver mulighed for alle firmaer, store som små, nystartede som veletablerede for at kunne ansøge om et firmakort.

Fordele og ulemper ved et firmakort

Med et firmakort vil du og dine medarbejdere hurtigt opleve, hvordan det bliver nemmere at administrere firmaudgifter, og regnskabet bliver pludselig væsentligt mere overskueligt og mindre rodet til af bilag og udlæg fra din virksomheds medarbejdere.

Som med andre almindelige betalingskort er der også mange fordele med et firmakort. Ved at have kortet koblet op på en firmakonto, sikrer du en overskuelig og gennemsigtig oversigt af din virksomheds udgifter, og firmakortet kan tilmed også bruges som et værktøj til at opbygge din virksomheds kredit, hvilket er specielt fordelagtigt i mindre travle perioder, hvor virksomheden ikke har samme indtægtskilder. Efter at have brugt et firmakort over en længere periode vil virksomheden altså have opbygget en kredit, der gør det muligt at ansøge om en større lånesum hos banker og låneinstitutter, end det var muligt ved udgangspunktet. Derved kan et firmakort bruges som trædesten for mindre virksomheders udvikling.

Giv jeres firmakort superkræfter

Det er faktisk muligt at lade jeres firmakort ”klare” bilagshåndteringen og bogføringen – ihvertfald et godt stykke hen af vejen. Det foregår ved at digitalisere udgiftens rejse, fra det øjeblik den opstår til det øjeblik den bogføres.

Rent praktisk betyder det også at der skabes en integration med både firmakort og økonomisystemet, så relevant data kan flyde mere automatisk.

Vil du vide mere?

I Acubiz kan vi hjælpe jer med digitaliseringen af jeres udgiftshåndtering og integrationen til jeres firmakort og økonomisystem. Bliv klogere på hvad softwareintegrationer er eller læs mere om integrationsmulighederne med Acubiz.

Få en gratis demonstration

Gratis og uforpligtende