Firmakort

Kort sagt er et firmakort et kreditkort udstedt af en virksomhed til en medarbejder. Kortet kan bruges til at betale varer eller tjenesteydelser i forbindelse med arbejdsrelaterede udgifter.

Indhold

Hvad er et firmakort?

Firmakort, business card eller virksomhedskort. Kært barn har mange navne.

Kortet bruges, når der er udgifter og betalinger, der kun har med firmaet at gøre, i modsætning til personlige betalingskort, der har med medarbejderes private udgifter at gøre. Ofte kaldes et firmakort for business card, der blot er den engelske oversættelse.

Firmaer i alle størrelser kan få et firmakort eller virksomhedskort. Det er belejligt at have, og er samtidig også en hjælp til din virksomhed til at få opbygget en bedre kredit, der giver mere gunstige muligheder for fremtidige lån. Ofte er det nødvendigt at give en personlig garanti – eksempelvis når mindre eller nystartede virksomheder skal ansøge om et firmakort.

Det er en smart måde at generere fakturaer på, fordi transaktioner bogføres automatisk.

Hvordan fungerer et firmakort eller et business credit card?

Du ansøger om et firmakort på samme måde, som var det et almindeligt betalingskort.

En række forskellige låneinstitutioner tilbyder firmakort, og som låner fra en virksomhed kan du ansøge om et kort med eller uden et medarbejder-ID. Det giver mulighed for alle firmaer, store som små, nystartede som veletablerede for at kunne ansøge om et firmakort.

Effektiv håndtering af firmaudgifter

Et firmakort kan hjælpe din virksomhed med at få en effektiv håndtering af de typiske udgifter, hvor det bliver nemmere at administrere firmaudgifter. Regnskabet bliver væsentligt mere overskueligt og mindre rodet med bilag og udlæg fra din virksomheds medarbejdere.

Ved at koble kortet op på en erhvervskonto, sikrer du en overskuelig og gennemsigtig oversigt af din virksomheds udgifter. Firmakortet kan tilmed bruges som et værktøj til at opbygge din virksomheds kredit, hvilket er specielt fordelagtigt i mindre travle perioder, hvor virksomheden ikke har samme indtægtskilder.

Efter at have brugt et firmakort over en længere periode, vil virksomheden have opbygget en kredit, der gør det muligt at ansøge om en større lånesum hos banker og låneinstitutter, end det var muligt ved udgangspunktet. Derved kan et firmakort bruges som trædesten for mindre virksomheders udvikling.

Fordele og ulemper ved et firmakort

Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomhed skal bruge et virksomhedskort, kan du gøre dig klog på fordelene og ulemperne herunder.

Fordele:

  • Økonomisk kontrol: Det giver lederen i virksomheden mulighed for at holde bedre styr på medarbejderes udgifter, så vedkommende kan sørge for at overholde budgettet.
  • Effektivitet: Det er nemmere for medarbejdere at foretage et køb, da de ikke skal bære kontanter eller personlige kort til udlæg.
  • Sporbarhed: Det er nemmere at spore og rapportere udgifter, da alle transaktioner knyttes til et specifikt kort og kan spores tilbage til en bestemt medarbejder.

Ulemper:

  • Misbrug og bedrageri: Ved enhver betalingsløsning er der en risiko for bedrageri, og det gælder også firmakort, hvor en medarbejder kan misbruge kortet og bruge det til personlige køb.
  • Gebyrer: Der kan være årlige gebyrer eller transaktionsgebyrer forbundet med at have et firmakort.

Vil du vide mere?

Det er muligt at lade en virksomheds firmakort ”klare” bilagshåndteringen og bogføringen – i hvertfald et godt stykke hen af vejen. Det foregår ved at digitalisere udgiftens rejse fra det øjeblik, den opstår til det øjeblik, den bogføres.

Du kan forbinde Acubiz med både firmakort og økonomisystem, hvor alt transaktionsdata automatisk og digitalt gøres klar til bogføring, så du slipper for mere manuelt arbejde i din virksomhed.

Rent praktisk betyder det, at der skabes en integration med både firmakort og økonomisystemet, så relevant data kan flyde mere automatisk.

Acubiz virker via tre simple trin:

  1. Henter transaktionsdata fra brugerens firmakort.
  2. Faciliterer tilknytning af oplysninger og dokumentation.
  3. Afleverer bogføringsklar data til økonomisystemet.

Vil du vide mere?

I Visma Acubiz kan vi hjælpe jer med digitaliseringen af jeres udgiftshåndtering og integrationen til jeres firmakort og økonomisystem. Bliv klogere på hvad softwareintegrationer er eller læs mere om integrationsmulighederne med Acubiz.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.