Faktura

2

minutters læsetid

Hvad er en faktura?

En faktura er det samme som en regning eller en kvittering, som primært bruges B2B af virksomheder med et CVR-nummer.

Fakturaen specificerer og opkræver betaling for de varer eller serviceydelser, der aftales mellem leverandør/sælger og kunde/køber. Den bruges til at opkræve penge fra køber samt til dokumentation i både sælger og købers regnskab. Hvis du f.eks. har fået en maler til at male dit hus, vil du modtage en faktura, når maleren er færdig med sit arbejde.

En effektiv fakturahåndtering, kan blandt andet hjælpe til et bedre overblik samt en mere effektiv og fleksibel godkendelsesproces ift. omkostningsfakturaer.

Udformning og andre fakta om fakturaer

Der er en række lovkrav til fakturaens udformning, som du skal overholde. En faktura skal som minimum indeholde:

  • Fakturanummer
  • Udstedelsesdato
  • Købers navn og adresse (og CVR-nummer hvis det er en virksomhed)
  • Sælgers navn, adresse og CVR-nummer
  • Specifikation af varen eller ydelsens art, pris, mængde
  • Moms- og samlet beløb (momsbeløb skal være på fakturaen for at være berettiget til at fratrække moms)

En faktura kan både afsendes og modtages analogt og digitalt. Der findes forskellige slags fakturaer og måder at sende dem på – herunder faktura, e-faktura, online faktura, EAN-faktura, proformafaktura mv.

Jævnfør den danske bogføringslov skal fakturaer, som er en del af virksomhedens regnskabsmateriale, opbevares i fem år efter udløbet af det regnskabsår, som fakturaerne vedrører.

Vil du vide mere?

Hvad sker der med fakturaen, når køberen modtager den? Den skal behandles og håndteres i et faktura workflow, som ender ud i en betaling af fakturaen.

Dette kaldes også fakturahåndtering, og vores løsning på dette Acubiz Invoice, som giver et automatisk og digitalt workflow til håndtering af virksomhedens omkostningsfakturaer.

Få en gratis demonstration

Gratis og uforpligtende