Bogholder

En bogholder er den økonomiansvarlige, der står for at registrere og organisere finansielle transaktioner i et regnskab. Bogholderen er også ansvarlig for at udarbejde årsregnskaber og skatteoplysninger til myndighederne.

Indhold

Hvad er en bogholder?

En bogholder spiller en vigtig rolle i en virksomhed og har til opgave at bogføre indtægter og udgifter som bilag og fakturaer. I gamle dage førte virksomheder regnskab i bøger, der blev holdt af en bogholder. Derfor kaldes en bogholders opgave ‘bogføring’.

Bogholderen i en virksomhed har ansvar for virksomhedens regnskab og er den person, der opsamler data til udarbejdelse af regnskabet.

Digital bogholder

Hvor man i gamle dage førte regnskab i bøger, er al bogføring stort set digitaliseret i dag. En ‘bogholder’ er derfor bedst kendt som den økonomiansvarlige i en virksomhed og ikke bogstaveligt talt en bogholder som tidligere.

Bogføringsloven lyder på, at bogføringen skal være digital, hvor de tilhørende bilag skal opbevares i digital form.

Det kan være i form af en software eller en app som Acubiz, hvor transaktioner automatisk importeres og bogføres. Dermed slipper du for besværligt papirarbejde, fordi alt gemmes elektronisk med et nemt overblik.

Hvad laver en bogholder?

En bogholder står for den daglige drift og kontrol af en virksomheds bogføring. Personens rolle består i at afstemme en virksomheds årsregnskab, så det er klar til revidering hos en revisor.

Blandt andet har en bogholder følgende opgaver:

  • Registrering af transaktioner og generel bilagshåndtering: Dette inkluderer alle køb og salg samt ind- og udbetalinger.
  • Opfølgning på virksomhedskonti: F.eks. at sørge for, at der er nok penge på kontoen til at betale regninger og lønninger.
  • Udarbejdelse af virksomhedens regnskaber: Dette inkluderer balance, resultatopgørelse og likviditetsbudget. Disse bruges f.eks. til at træffe økonomiske beslutninger i virksomheden.
  • Aflevering af virksomhedens skatteoplysninger: Bogholderen skal udfylde og indsende disse oplysninger (som momsangivelser og opgørelser) til de relevante myndigheder.

Det er vigtigt at føre regnskab og bogføre din virksomheds aktiviteter nøje og korrekt, så du altid har dokumentation, hvis myndighederne banker på døren. Du kan sagtens selv være den, der står for bogføringen i din virksomhed.

Det vigtigste er, at der er en økonomiansvarlig i alle virksomheder – både med eller uden omsætning.

Vil du vide mere?

Mangler du mere viden om bogholderi og general udgiftshåndtering i virksomheder? Så kan du læse mere om, hvordan en digital og automatisk håndtering af udgifter på firmakort gør bogholderens arbejde nemmere.

Med Acubiz kan du håndtere medarbejderudgifter og køb med firmakort langt hurtigere og mere effektivt. Tag et billede af kvitteringen, indtast formål og eventuel omkostningstype og afdeling – og send så registreringen til godkendelse.

Vil du lære mere om de specifikke begreber inden for området, kan du besøge Acupedia og læse endnu mere.

FAQ

En bogholder er den person, der er ansvarlig for at udgøre bogføringen for en virksomhed eller organisation.

En bogholder er ansvarlig for at registrere og rapportere økonomiske transaktioner for en virksomhed. En bogholder er også ansvarlig for at udarbejde regnskaber og andre finansielle rapporter.

Prisen for en bogholder varierer afhængigt af forskellige faktorer – det kan være størrelsen på virksomheden eller omfanget af bogføringen. Du kan vælge en intern medarbejder som din bogholder, eller du kan ansatte en ekstern revisor, hvorfor prisen varierer.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.