Hvad er en bogholder?
En bogholder spiller en vigtig rolle i en virksomhed og har til opgave at bogføre indtægter og udgifter som bilag og fakturaer. I gamle dage førte virksomheder regnskab i bøger, der blev holdt af en bogholder. Derfor kaldes en bogholders opgave ‘bogføring’.
Bogholderen i en virksomhed har ansvar for virksomhedens regnskab og er den person, der opsamler data til udarbejdelse af regnskabet.
Med Acubiz kan du digitalisere og automatisere bogføringen, så du sparer tid på manuelle opgaver og optimerer din udgiftshåndtering med korrekt data.
Digital bogholder
Hvor man i gamle dage førte regnskab i bøger, er al bogføring stort set digitaliseret i dag. En ‘bogholder’ er derfor bedst kendt som den økonomiansvarlige i en virksomhed og ikke bogstaveligt talt en bogholder som tidligere.
Bogføringsloven lyder på, at bogføringen skal være digital, hvor de tilhørende bilag skal opbevares i digital form.
Det kan være i form af en software eller en app som Acubiz, hvor transaktioner automatisk importeres og bogføres. Dermed slipper du for besværligt papirarbejde, fordi alt gemmes elektronisk med et nemt overblik.
Hvad laver en bogholder?
En bogholder står for den daglige drift og kontrol af en virksomheds bogføring. Personens rolle består i at afstemme en virksomheds årsregnskab, så det er klar til revidering hos en revisor.
Blandt andet har en bogholder følgende opgaver:
- Registrering af transaktioner og generel bilagshåndtering: Dette inkluderer alle køb og salg samt ind- og udbetalinger.
- Opfølgning på virksomhedskonti: F.eks. at sørge for, at der er nok penge på kontoen til at betale regninger og lønninger.
- Udarbejdelse af virksomhedens regnskaber: Dette inkluderer balance, resultatopgørelse og likviditetsbudget. Disse bruges f.eks. til at træffe økonomiske beslutninger i virksomheden.
- Aflevering af virksomhedens skatteoplysninger: Bogholderen skal udfylde og indsende disse oplysninger (som momsangivelser og opgørelser) til de relevante myndigheder.
Det er vigtigt at føre regnskab og bogføre din virksomheds aktiviteter nøje og korrekt, så du altid har dokumentation, hvis myndighederne banker på døren. Du kan sagtens selv være den, der står for bogføringen i din virksomhed.
Det vigtigste er, at der er en økonomiansvarlig i alle virksomheder – både med eller uden omsætning.
Vil du vide mere?
Mangler du mere viden om bogholderi og general udgiftshåndtering i virksomheder? Så kan du læse mere om, hvordan en digital og automatisk håndtering af udgifter på firmakort gør bogholderens arbejde nemmere.
Med Acubiz kan du håndtere medarbejderudgifter og køb med firmakort langt hurtigere og mere effektivt. Tag et billede af kvitteringen, indtast formål og eventuel omkostningstype og afdeling – og send så registreringen til godkendelse.
Vil du lære mere om de specifikke begreber inden for området, kan du besøge Acupedia og læse endnu mere.
FAQ
En bogholder er den person, der er ansvarlig for at udgøre bogføringen for en virksomhed eller organisation.
En bogholder er ansvarlig for at registrere og rapportere økonomiske transaktioner for en virksomhed. En bogholder er også ansvarlig for at udarbejde regnskaber og andre finansielle rapporter.
Prisen for en bogholder varierer afhængigt af forskellige faktorer – det kan være størrelsen på virksomheden eller omfanget af bogføringen. Du kan vælge en intern medarbejder som din bogholder, eller du kan ansatte en ekstern revisor, hvorfor prisen varierer.