Del på linkedin
Del på facebook
Del på email

Bogføring

2

minutter

Hvad betyder bogføring?

Bogføring er per definition dét at føre regnskab.

Det er vigtigt, at bogføringen foregår korrekt og akkurat, og der findes en række krav og lovgivninger, der skal overholdes.

Ved bogføring registreres alle udgifter og betalinger forbundet med en virksomheds regnskab systematisk, og bogføring er derfor et hovedområde inden for drift af en virksomhed. Alle transaktioner skal kunne dokumenteres over for myndighederne, og det er derfor et krav at have bilag for dem alle. Alle transaktioner, både køb og salg, skal registreres med blandt andet dato og beløb.

Dobbelt bogholderi

Dobbelt bogholderi er en betegnelse, der dækker over den form for bogføring, hvor hver transaktion bogføres to gange. Det betyder, at det samme beløb både registreres i debet og i kredit, og dette gøres for at opretholde en balance i regnskabet. Når denne metode anvendes, skal der benyttes lige store saldoer på både debet- og kreditsiden for at regnskabet går op.

Debit og kredit er regnskabsudtryk, der viser hver side af balancen. Debet er, når der indsættes penge på en konto, og kredit er, når der trækkes penge ud af en konto. Denne balance samt resultatopgørelsen bruges til sidst i virksomhedens årsregnskab.

Selvom det ikke er et krav at lave dobbelt bogholderi, benytter de fleste virksomheder i dag sig dog af denne type bogføring.

Digital bogføring

Da der er en del bilag og dokumenter, der skal holdes styr på, kan det nemt blive en rodet affære med regnskab – hvilket det dog helst ikke skulle blive, for at regnskabet laves korrekt. Ved at benytte sig af digital bogføring, får du et regnskabsprogram, der indeholder værdifulde informationer om virksomhedens økonomi og regnskab.

Dertil vil et regnskabsprogram hjælpe dig med at holde styr på alle de bilag, der er nødvendige for at dokumentere din virksomheds transaktioner, og det vil sørge for at bogføringen sker med den rigtige momssats, den rette udgiftskonto, og du vil også være sikker på, at balancen opretholdes.

Bogholderi sparer to til tre dage om måneden

Ved at optimere processen omkring udgifter og udlæg, har Alm. Brand oplevet at deres bogholder sparer to til tre dage om måneden. De benytter sig af Acubiz-løsningen, Acubiz Corporate, hvor processen nu foregår nemt og bekvemt for medarbejderne, godkender og finansafdelingen.

Vil du vide mere?

Du kan læse endnu mere om hvordan Alm. Brand benytter Acubiz til optimering af deres udgiftsprocesser. Vi står også klar til at hjælpe med råd og vejledning inden for samtlige processer i relation til jeres Expense Management

Relaterede ord

Gratis og uforpligtende