Bogføring

Bogføring er registrering af finansielle transaktioner, der gør det muligt at holde styr på økonomien i en virksomhed.

Indhold

Hvad er bogføring?

Bogføring er per definition dét at føre regnskab. Kort sagt er det registrering af økonomiske transaktioner i et regnskabssystem med henblik på at analysere og styre en virksomheds økonomi.

Det er vigtigt, at bogføringen foregår korrekt, fordi der findes en række krav og lovgivninger, der skal overholdes. Er det ikke gjort korrekt, kan man risikere at få en bøde fra myndighederne.

Ved bogføring registreres alle udgifter og betalinger forbundet med en virksomheds regnskab systematisk, og bogføring er derfor centralt for driften af en virksomhed.

Alle transaktioner skal kunne dokumenteres over for myndighederne, og det er derfor et krav at have bilag for dem alle. Derudover skal alle transaktioner – dvs. både køb og salg – registreres med detaljer som dato og beløb.

Dobbelt bogholderi

Dobbelt bogholderi kaldes også dobbelt bogføring og er en betegnelse, der dækker over den form for bogføring, hvor hver transaktion bogføres to gange. Det betyder, at det samme beløb både registreres i debet og i kredit.

Dette gøres for at opretholde en balance i regnskabet.

Når denne metode anvendes, skal der benyttes lige store saldoer på både debet- og kreditsiden, for at regnskabet går op. Debetsaldoen og kreditsaldoen skal altså vise det samme beløb.

Debet og kredit er regnskabsudtryk, der viser hver side af balancen:

  • Debet er, når der indsættes penge på en konto.
  • Kredit er, når der trækkes penge ud af en konto.

Denne balance, samt resultatopgørelsen, bruges til sidst i virksomhedens årsregnskab.

Selvom det ikke er et krav at lave dobbelt bogholderi, benytter de fleste virksomheder sig i dag af denne type bogføring.

Bogføring af moms

En vigtig del af dobbelt bogføring er bogføring af moms, fordi det involverer at registrere og kontrollere alle transaktioner, der er relateret til momsbetaling.

Virksomheder skal betale moms til regeringen, når de køber ind. Når virksomheden sælger, kan de trække moms fra, som de tidligere har betalt. Her er det vigtigt at bogføre moms korrekt, fordi det kan påvirke virksomhedens økonomiske stilling.

I værste tilfælde kan det føre til bøder eller sanktioner fra skattemyndigheden, hvis bogføringen af moms ikke er gjort korrekt.

Dobbelt bogføring er ikke et krav, men…

Som virksomhed kan du selv vælge din foretrukne metode at bogføre på. Det vigtigste er, at du selvfølgelig overholder bogføringsloven.

Dobbelt bogføring er ikke et krav ifølge loven, så du bestemmer selv, hvilken metode du vælger. Til trods for det, er dobbelt bogholderi faktisk den metode, de fleste virksomheder bruger og foretrækker i dag.

Et eksempel på dobbelt bogholderi

En virksomhed køber varer til deres lager på en værdi af 10.000 kroner. I transaktionen til leverandøren vil virksomheden debitere kontoen “varekøb” med 10.000 kroner og kreditere kontoen “leverandører” med samme beløb.

Hermed registreres transaktionen både som en debetpost på kontoen “varekøb” og som en kreditpost på kontoen “leverandører”. Dermed sikres, at debet og kredit er i balance.

En virksomhed har ofte flere konti og transaktioner, der bogføres i et regnskabssystem, men ovenstående er et simpelt eksempel, der viser princippet af dobbelt bogholderi.

Det skal du være opmærksom på

Når en bogholder i en virksomhed bruger dobbelt bogføring som metode, skal vedkommende finde ud af, hvilken type postering der er tale om, og hvilke konti der skal i brug. Dette gælder hver gang, der er en transaktion i virksomheden.

Posteringstypen for den enkelte postering er afgørende for, om bogholderen skal debitere eller kreditere. Men hver gang der krediteres eller debiteres, laves der en postering.

Som bogholder er det derfor altid en god idé løbende at holde øje med, at summen af debet og kredit altid er den samme. Stemmer balancen på debetsaldoen og kreditsaldoen, så er alt, som det skal være.

Fordelene ved dobbelt bogføring

Der findes flere fordele ved dobbelt bogføring, der måske kan forklare, hvorfor de fleste virksomheder bruger det. De fleste fordele kommer af, at du skal registrere hver transaktion som debet- og kreditpost.

Her er en kort oversigt over fordele:

  • Giver dig et præcist billede af virksomhedens økonomiske stilling
  • Sikrer dig mod fejl
  • Gør det nemmere for dig at revidere og afdække eventuelle fejl eller svindel
  • Nemmere at forstå
  • God dokumentation, der kan bruges som reference i fremtiden

Digital bogføring

Da der er en del bilag og dokumenter, der skal holdes styr på, kan det nemt blive en rodet affære med regnskab. For at sikre at regnskabet laves korrekt, kan du benytte digital bogføring. Her får du et regnskabsprogram, der indeholder værdifulde informationer om virksomhedens økonomi og regnskab.

Dertil vil et regnskabsprogram hjælpe dig med at holde styr på alle de bilag, der er nødvendige for at dokumentere din virksomheds transaktioner. Det vil også sørge for, at bogføringen sker med den rigtige momssats og den rette udgiftskonto, så du er sikker på, at balancen opretholdes.

Bogholderi sparer to til tre dage om måneden

Ved at optimere processen omkring udgifter og udlæg, har Alm. Brand oplevet, at deres bogholder sparer to til tre dage om måneden. De benytter sig af Acubiz, hvor processen nu foregår nemt og bekvemt for medarbejderne, godkender og finansafdelingen.

Vil du vide mere?

Øsnker du mere viden om udgifthåndtering? Så kan du læse om, hvordan Alm. Brand benytter Acubiz til optimering af deres udgiftsprocesser. Eller hvorfor din bogføringspraksis er vigtig.

Har du brug for yderligere hjælp, står vi også klar med råd og vejledning inden for samtlige processer i relation til din Expense Management. Hele vores Acupedia er fyldt med begreber inden for økonomistyring og bogholderi, som du kan dykke ned i og få mere viden om.

FAQ

Bogføring er processen med at registrere og organisere finansielle transaktioner i en virksomhed eller organisation.

Prisen for bogføring kan variere afhængigt af forskellige faktorer som størrelsen på virksomheden eller omfanget af bogføringen. Priserne varierer også alt efter, om du har en intern medarbejder eller en ekstern revisor til at bogføre.

Det er vigtigt at foretage løbende bogføring, fordi det giver et klart og opdateret billede af din virksomheds økonomiske situation. Det hjælper blandt andet med at træffe vigtige beslutninger baseret på nuværende økonomiske status.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.