5 ting jeres virksomhed bruger penge på

Mand bruger penge i en virksomhed

Udgifter til rejser og medarbejderudlæg udgør i mange virksomheder op mod 10 % af budgettet. Det er endda kun de penge, som bliver brugt når medarbejderen er ”ude af huset”. Virksomheders udgifter er konstant i bevægelse, hvorfor det er interessant at undersøge, hvordan udgiftslandskabet ser ud lige nu.

1. Kørselstjenester

Den klart største trend i udgiftslandskabet, set i et internationalt perspektiv, er kørselstjenester. Et område som for 10 år siden var ikke-eksisterende i Danmark. Det har endnu ikke slået igennem i Danmark, da den største spiller på markedet, Uber, i foråret 2017 trak sig ud af Danmark efter massive protester. Den gigantiske amerikanske kørselstjeneste har meldt ud, at de ikke har opgivet det danske marked endnu. Udgifter relateret til kørselstjenester er i hvert fald værd at holde øje med i Danmark i de kommende år.

2. Online annoncering

Google er stadigvæk nummer ét, når det kommer til online annoncering. Marketingmuligheder som bannere, SEO, SEM og Adwords (siden juli 2018 Google Ads) har i en lang årrække været ekstremt populære, da det er muligt at nå en bred målgruppe for en overskuelig pris. Facebook har lagt sig lige i hælene på Google. Det er især i B2C-segmentet, at det nemt for virksomheder at målrette sine annoncer på Facebook efter f.eks. interesser eller lignende. En dark horse er Twitter, der er i gang med at æde sig ind på sine konkurrenter med en imponerende stigning i antallet af annoncer på hele 361% over de seneste par år.

3. Software

Workflow technologies er et ord, vi ligeså godt kan vænne os til. Det er kommet for at blive. Virksomheder på tværs af alle industrier implementerer for tiden software som Twilio, Slack, Calendly, Zendesk, Zoom, Canva og SendGrid. Førstnævnte har i 2018 opnået en imponerende vækst på hele 236%, og de har i øvrigt netop opkøbt SendGrid, som havde den næststørste vækst af de førnævnte. Softwaren, som er i så kraftig vækst, går overordnet set under samlebetegnelsen SaaS (Software as a Service). SaaS-løsninger er kort fortalt abonnementsbaserede løsninger, der er tilgængelige fra ”skyen” og som ikke, som tidligere, skal installeres lokalt.

4. Print

Visitkort, brochure, foldere, roll-ups osv. – printet materiale lever alt sammen i bedste velgående og populariteten er støt stigende. Hvad der præcist ligger til grund for fremgangen kan være svært at spå om, men et godt bud kunne være, at printet materiale er en måde at differentiere sig på i nutidens digitale verden. For hvor mange brochurer får I egentlig ind ad brevsprækken i dag kontra for 15 år siden?

5. Madordninger

Vi er midt i et økonomisk opsving, som har medført en bølge af dygtige iværksættere. Opsvinget har givet dem gode mulighed for at få afsat deres produkter. Det betyder også, at mange virksomheder vækster og får flere medarbejdere. Fælles for alle medarbejdere er, at omkring middagstid skal de have lidt brændstof på maskineriet. Her er de efterhånden mange tilbud om mad- og frugtordninger klar til at opfylde den enkelte virksomheds behov, og det har medført øgede udgifter inden for netop dette område.