5 fornuftige grunde til at bruge firmakort sammen med Acubiz

Skrevet af

6

minutters læsetid

Firmakort anvendes af medarbejdere til virksomhedsrelaterede udgifter. Et firmakort giver mange fordele, men hver gang det anvendes til betaling af en udgift, opstår der faktisk mere arbejde i forhold til at dokumentere kvittering og formål, godkende, kontrollere, kontere og bogføre udgiften.

Acubiz er kompatibelt med alle firmakort og giver brugeren mulighed for at gøre transaktionsdata klar til bogføring – digitalt, helt automatisk og med den nødvendige dokumentation. På den måde får du firmakortet til at “klare bogføringen”.

I dette blogindlæg giver vi fem fornuftige grunde til at bruge firmakort sammen med Acubiz:

1. I sparer tid

Hvor lang tid tager det hver gang, jeres virksomhed skal betale en udgift? Opgaven med at indhente den nødvendige dokumentation samt øvrige oplysninger, som økonomi- og finansafdelingen skal bruge til bogføring af udgifter, er ofte manuel, tidskrævende og besværlig.

Den proces kan kortes ned til at tage få sekunder, hvis I integrerer jeres firmakort med Acubiz. I kan bruge Acubiz One appen til at tage et billede af kvitteringen, dernæst indtaste få oplysninger og afslutningsvis registrere betalingen. Korttransaktionen bliver automatisk importeret direkte til Acubiz og jeres registrering vedhæftes automatisk. Så er udgiften klar til godkendelse. Så hurtigt kan det gøres!

2. I får fuld kontrol over udlæg og udgifter 

Brugen af firmakort er lig med øget kontrol for virksomheden og sikkerhed for, at alle udgifter har korrekte oplysninger. Udover at alle korttransaktioner indeholder de nødvendige informationer om betalingen, er det også muligt at se præcis, hvad der er brugt, hvor og hvornår. Man kan altså følge transaktionen i realtid.

3. I skal ikke længere bede medarbejdere om at lægge ud

Medarbejderen skal ikke selv lægge penge ud, når de har et firmakort – i stedet foregår betalingen direkte på firmaets konto. Det betyder naturligvis, at medarbejderen ikke skal gribe til egen lomme og tænke på, hvornår pengene bliver tilbagebetalt, hvad renterne i banken vil betyde i den mellemliggende tid, eller hvilken valutakurs deres udlæg refunderes til. Udstedte firmakort kan, sammen med Acubiz, derfor have stor betydning for hvor tilfredse medarbejderne er i hverdagen. 

I værste tilfælde kan det ende med, at medarbejdere bevidst forsøger at undgå at foretage udlæg, hvis de ikke har et firmakort. Det har én af vores kunder, KAB, oplevet, og det er noget der skader medarbejdertilfredsheden. 

4. I kan opsætte betingelser for brugen af kortet

Med et firmakort er det muligt at ændre betingelserne for anvendelse. Det betyder, at der i mange tilfælde f.eks. kan opsættes forbrugsgrænser. Generelt leder brugen af firmakort til forbedret overblik og øget gennemsigtighed, da det er et effektivt dataanalyseværktøj, der hjælper med at spore og styre omkostninger.  

TIP: Med vores service, Company Policy Manager, kan I sikre, at medarbejdere og brugere af Acubiz overholder jeres retningslinjer og politikker i forbindelse med udgifter. I kan definere regler om f.eks. forbrugsgrænse for den enkelte medarbejder eller angive beløbsgrænser for bestemte omkostningstyper. Det er med til at skabe gennemsigtighed.

5. I kan skabe en digital værdikæde

Hvordan får du skabt en digital værdikæde, der forbinder din virksomheds firmakort med jeres økonomisystem? Og hvordan kan dine medarbejdere selv håndtere opgaven med at kontere deres udgifter? Den digitale værdikæde kan Acubiz hjælpe dig med at skabe. Vi kan sørge for at hente transaktionsdata fra din virksomheds firmakort, facilitere at den enkelte bruger udfylder de nødvendige oplysninger samt afslutningsvis aflevere bogføringsklar data til jeres økonomisystem. 

Acubiz gør det derfor muligt at digitalisere og automatisere udgiftens rejse – fra det øjeblik den opstår til det øjeblik den bliver bogført. En stor fordel der bringer endnu flere fordele med sig jævnfør de fire foregående punkter.

Det var nogle af fordelene ved firmakort og grunde til at bruge dem sammen med Acubiz. Desværre rammer historier om svindel med firmakort fra tid til anden nyhedsmedierne. Det skal dog ikke afholde virksomheder jer fra at anvende firmakort. For ja. Hvis nogen vil svindle, så gør de det – også med firmakort. Kombineres firmakort med Acubiz øges gennemsigtigheden og du får indsigt i dokumentationen omkring transaktionerne, hvilket alt andet lige gør det lettere at identificere hvorvidt der er sket et brud på regler og retningslinjer.
Vi har et samarbejde med Nordea, hvor vi stiller en komplet pakke med First Card firmakort og Acubiz til rådighed til for Nordeas erhvervskunder. Læs mere om det her.

Acubiz bibliotek
Find og download e-bøger, whitepapers, webinarer mm. om alt inden for Expense Management.
Nyhed

Andre blog indlæg

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Det er super, at I har styr på processerne!

Hvis I på et tidspunkt skal kigge jeres processer efter i sømmene, så har vi lavet et lille opslagsværk, som I eventuelt kan kigge i.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så sender vi et eksemplar til dig.

Den ultimative guide til: Expense Management
For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Få en gratis demonstration

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Godt at høre, at I har mestret Expense Management!

Lorem ipsum…

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.

Gratis og uforpligtende

For at udfylde formularen, skal du først acceptere vores marketing cookies.
Klik her for at tilpasse dine valg af cookies.