At bringe Acubiz’ apps til det næste niveau

Til efteråret lancerer Acubiz en ny app, og mere end 117.000 brugere på verdensplan vil få den nye mobile applikation under huden. Altoros – et internationalt software udviklingshus – deler her sin vision for mobil udvikling og sin strategi for at bringe Acubiz’ apps til det næste niveau. Acubiz samarbejder med partnere, der sikrer anvendelse af den nyeste teknologi og trends, men som forholder sig kritisk til udviklingen.

Læs her vores interview med Dzimitryi Kotau, chef for mobil udvikling, Altoros.

Det er kun omkring ti år siden, at Apple lancerede den første mobile app. I dag er millioner af apps tilgængelige og folk over hele verden bruger dem til mange formål. Generelt set, hvordan har apps “udviklet sig” fra begyndelsen til nu?

I begyndelsen var mobile apps meget enkle og kunne ikke gøre meget. I mange tilfælde var begrænsningen af opgaver bestemt af de mobile enheders ydeevne. I dag er applikationerne smarte og komplekse. De kan hjælpe inden for mange forretningsområder og indenfor mange aspekter af brugernes liv. Det er nu let at administrere bankkonti, planlægge ture eller hospitalsaftaler eller tage en taxa direkte fra en mobil app. Applikationer kan behandle billeder og videoer i realtid, arbejde med 3D-grafik, forstørret og virtuel virkelighed, analysere store mængder data ved hjælp af algoritmer osv. På en måde er mobile apps lige så magtfulde som pc-apps. Imidlertid er mobile enheder altid til rådighed, hvilket får dem til at erstatte pc’ere på mange måder.

Bliver brugere af mobile apps mindre eller mere kritiske i forhold til funktionalitet og brugeroplevelse i takt med fremkomsten af forskellige apps i deres hverdag?

Absolut mere. På grund af et stort antal forskellige tilgængelige løsninger bliver brugerne mere og mere kritiske over for det, de ser. Men det handler ikke kun om funktioner. I begyndelsen ønskede hvert produktteam at tilføje så meget funktionalitet som muligt til en app, men i dag er denne trend ikke længere gældende. Nu er brugeroplevelsen det primære. Brugere ønsker at se hurtige apps med en simpel brugergrænseflade og et minimum af grundlæggende funktioner til at løse deres problemer. Alle de krævede oplysninger skal tilgås inden for nogle få clicks. Det uofficielle slogan for mobile apps er ”lige her, lige nu”. De bør tilpasses så brugeren kan anvende dem på farten, skal være ’lette’, og spare brugerens tid på daglige gøremål.

Hvordan arbejder Altoros med brugeroplevelse (UX) og / eller brugergrænseflade (UI)?

Altoros følger de seneste retningslinjer fra Apple og Google inden for UI / UX. For Android er det Material Design, for iOS – Human Interface Guidelines. Vi sikrer også en korrekt anvendelse af de vigtigste principper inden for menneske-centreret design. Hvis vi kun modtager en råidé fra vores kunder, forsøger vi at afklare idéen ved hjælp af skitser og mock-ups, da brugergrænsefladen og UX er nøglepunkterne for mobilapps. Efter denne fase er gennemført, skaber vi grafisk design til hele projektet. Det er en almindelig praksis for os at have et par korrekturgange med vores kunder og repræsentanter for deres målgruppe  for at sørge for, at alle præferencer tages i betragtning.

Er der nogen forskel mellem at designe en ny app og redesigne en eksisterende?

Hvis en app er udviklet fra bunden, giver det mere arkitekturfrihed, men det er lidt sværere fra UI / UX-perspektivet, da det bliver den første “kontakt” med målgruppen for et produkt. En succes af denne første oplevelse bestemmer ofte løsningens fremtid, om folk vil fortsætte med at bruge den efter den første lancering eller ej. På den anden side betyder redesign, at der allerede er en tilbagemelding om, hvad der ikke virker ordentligt eller skal forbedres, hvad der er klart og hvad der ikke er osv. I dette tilfælde er det muligt at arbejde med nogle rigtige statistikker og genoverveje UI / UX baseret på feedback fra brugere. Men processen med at redesigne påvirker ikke kun det generelle indtryk og brugerens følelser, men også den tekniske del. I denne forbindelse kræver det en ekstra indsats fra et udviklingsteam at holde koden ren og ikke akkumulere en ”teknisk fejl. ”Så, ja, der er en forskel i både teknisk og UI / UX forstand.

Er brugere vidt forskellige i deres opfattelse af en app eller er de fleste mennesker i virkeligheden meget ens i deres forståelse af ”brugervenlighed”?

På trods af at alle mennesker er forskellige og individuelle, har de fleste mennesker en underbevidst fælles forståelse af ”brugervenlighed”. Et af de  vigtigste mål for et produktteam og specielt en UI / UX ekspert er at føle dybt og kunne identificere, hvordan denne enkelhed kan implementeres i visning af overgange, i kombinationen af farver mv. Hvis vi skal tale om et succeskriterie vil vi fremhæve det ”selvforklarende udseende” og ”forventet adfærd”.

Tror du, at mobilapps er “det rigtige svar på vækst” for alle brancher både inden for B2B og B2C?

Generelt er en mobilapp et godt værktøj til udvidelse af forretninger og levering af tjenester direkte til slutkunder. De forenkler forretningsprocesser og hjælper med at sælge mere. Underholdning, sundhedspleje, logistik, bank, detailhandel og mange andre industrier øger deres indtjening, hvis de ved, hvordan man udnytter potentialet i mobile løsninger. Man kan sige, at mobile apps er en ny måde at markedsføre effektivt.